Onze dochter heeft twee keer een dyscalculie test gekregen, in groep 6 en nu weer in groep 8. deze bestond uit het rekenen uit haar rekenboek van school. Wie weet of dit een normale afname is? Ik vond het frapant dat in groep 8 de breuken zijn behandeld die wij de avond ervoor uitgebreid met haar hadden gedaan. Die maakte zij nu natuurlijk redelijk, al gooide ze wel dingen door elkaar. IK vraag me af of dit de juiste Dyscalculietest methode is. Daarnaast heeft ze onlangs de NIO gemaakt, toen ze ziek was. Hierdoor is het laatste onderdeel gecompenseerd en erbij opgeteld (die had ze niet gemaakt). De score is op het gemiddelde. Wij twijfelden toch dus hebben de WISC III laten maken. Score totaal de andere kant op (performaal en verbaal omgedraaid aan de test van 2 jaar terug en anders dus dan de NIO). Komt ook weer op het gemiddelde uit (tussen 81 en 95, dus niet bijster hoog gemiddelde). Als je kind dyscalculie heeft, moet kennelijk worden uitgesloten dat ze niet 'dom' is. Als ik het zo bekijk is haar intelligentie dusdanig dat ze best moeite kan hebben met rekenen te begrijpen. Maar het gekke is... als ze dyscalculie heeft, waarom zit in een IQ test dan rekenvragen zoals terug opsommen en sommen uit het hoofd maken. Logisch dat je daar slecht op scoort, toch? Als ik haar andere vakken bekijk, scoort de CITO een A en B voor spelling. Lezen is weer minder goed. Zaakvakken gaan moeizaam.
Van rekenen heeft ze meten tijd en geld het beste gemaakt.
Dus als je een WISC en NIO verpest door het rekenen, valt je IQ lager uit, iets wat ik niet kan begrijpen, want niet kunnen rekenen heeft niet altijd met intelligentie te maken, dacht ik?
Haar CITO entree heeft ze 529 gescoord en ze kan naar VMBO th maar ik ben zo bang dat het heel moeilijk voor haar wordt en dat we beter een LWOO VMBO kunnen zoeken (iets wat ze zelf beslist niet wil!). Wie weet dat... is je IQ uitslag slecht door het rekenen wat erin zit of heeft dat niets met rekenen te maken? Ze moest echt ingewikkelde dingen uit haar hoofd uitrekenen. Ik vraag me af hoe dat zit. Zou het rekengedeelte er niet bij meegeteld worden dan was de score sowieso veel hoger geweest.
Faalangst heeft ze in de jaren natuurlijk ook ontwikkeld, daarvoor heeft ze faalangsttraining gehad. Allemaal door dat stomme rekenen. Bij de NIO zit trouwens geen echt rekenen (meer logisch nadenken, rijtjes afmaken zoals 2,4,6,.... en 6,9,12, ... en dan steeds moeilijker), die viel dus ook hoger uit dan de WISC. Bij de WISC zaten echt rekenvragen en dat inzicht en die logica heeft ze echt niet)