wisc III en IQ, dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

wisc III en IQ, dyscalculie

Berichtdoor sanna » 28 Feb 2009 11:45

Onze dochter heeft twee keer een dyscalculie test gekregen, in groep 6 en nu weer in groep 8. deze bestond uit het rekenen uit haar rekenboek van school. Wie weet of dit een normale afname is? Ik vond het frapant dat in groep 8 de breuken zijn behandeld die wij de avond ervoor uitgebreid met haar hadden gedaan. Die maakte zij nu natuurlijk redelijk, al gooide ze wel dingen door elkaar. IK vraag me af of dit de juiste Dyscalculietest methode is. Daarnaast heeft ze onlangs de NIO gemaakt, toen ze ziek was. Hierdoor is het laatste onderdeel gecompenseerd en erbij opgeteld (die had ze niet gemaakt). De score is op het gemiddelde. Wij twijfelden toch dus hebben de WISC III laten maken. Score totaal de andere kant op (performaal en verbaal omgedraaid aan de test van 2 jaar terug en anders dus dan de NIO). Komt ook weer op het gemiddelde uit (tussen 81 en 95, dus niet bijster hoog gemiddelde). Als je kind dyscalculie heeft, moet kennelijk worden uitgesloten dat ze niet 'dom' is. Als ik het zo bekijk is haar intelligentie dusdanig dat ze best moeite kan hebben met rekenen te begrijpen. Maar het gekke is... als ze dyscalculie heeft, waarom zit in een IQ test dan rekenvragen zoals terug opsommen en sommen uit het hoofd maken. Logisch dat je daar slecht op scoort, toch? Als ik haar andere vakken bekijk, scoort de CITO een A en B voor spelling. Lezen is weer minder goed. Zaakvakken gaan moeizaam.
Van rekenen heeft ze meten tijd en geld het beste gemaakt.
Dus als je een WISC en NIO verpest door het rekenen, valt je IQ lager uit, iets wat ik niet kan begrijpen, want niet kunnen rekenen heeft niet altijd met intelligentie te maken, dacht ik?
Haar CITO entree heeft ze 529 gescoord en ze kan naar VMBO th maar ik ben zo bang dat het heel moeilijk voor haar wordt en dat we beter een LWOO VMBO kunnen zoeken (iets wat ze zelf beslist niet wil!). Wie weet dat... is je IQ uitslag slecht door het rekenen wat erin zit of heeft dat niets met rekenen te maken? Ze moest echt ingewikkelde dingen uit haar hoofd uitrekenen. Ik vraag me af hoe dat zit. Zou het rekengedeelte er niet bij meegeteld worden dan was de score sowieso veel hoger geweest.
Faalangst heeft ze in de jaren natuurlijk ook ontwikkeld, daarvoor heeft ze faalangsttraining gehad. Allemaal door dat stomme rekenen. Bij de NIO zit trouwens geen echt rekenen (meer logisch nadenken, rijtjes afmaken zoals 2,4,6,.... en 6,9,12, ... en dan steeds moeilijker), die viel dus ook hoger uit dan de WISC. Bij de WISC zaten echt rekenvragen en dat inzicht en die logica heeft ze echt niet)
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor Sébastien » 02 Mrt 2009 17:46

De NIO is een intelligentietest ontwikkeld om een juiste studiekeuze te kunnen maken en is vaak een alternatief voor de CITO-toets.

De WISC III is een veelgebruikte intelligentietest die gebruikt wordt om de diagnose dyscalculie (in dit geval) te ondersteunen of te ontkrachten.

Naast genormeerde testen staat het een afnemer vrij om een kind te vragen om bij reguliere sommen het rekenproces te volgen. In hoeverre is het kind in staat om de huidige stof te verwerken kan een ondersteunende onderzoeksvraag zijn. Het is dus een EN EN verhaal en niet OF OF.

Wat je veel terugziet is dat kinderen met dyscalculie een (veel) lager Performaal IQ hebben in vergelijking met het Verbale IQ. Dit criterium is niet zaligmakend, maar geeft wel een grote ondersteuning.

IQ testen worden in den regel inderdaad afgenomen om uit te sluiten dat het IQ niet onder de 70 ligt. Dan hebben de wetenschappers 'de afspraak' gemaakt niet te spreken over een leerstoornis. PIQ = 81 en VIQ = 95 (als ik bovenstaande goed begrijp?) ligt daar in iedergeval boven.
Maar het gekke is... als ze dyscalculie heeft, waarom zit in een IQ test dan rekenvragen zoals terug opsommen en sommen uit het hoofd maken. Logisch dat je daar slecht op scoort, toch?

Vandaar dat het PIQ lager uitvalt in vergelijking met het VIQ.
Dus als je een WISC en NIO verpest door het rekenen, valt je IQ lager uit, iets wat ik niet kan begrijpen, want niet kunnen rekenen heeft niet altijd met intelligentie te maken, dacht ik?

IQ testen zijn meer op logica gebaseerd en rekenen an sich wordt in beperkte mate getest. Niet kunnen rekenen zou theoretisch los moeten staan van je intelligentie, maar los van het IQ is vooralsnog lastig...
Ze moest echt ingewikkelde dingen uit haar hoofd uitrekenen. Ik vraag me af hoe dat zit. Zou het rekengedeelte er niet bij meegeteld worden dan was de score sowieso veel hoger geweest.

Veel van deze testen zijn gemaakt om het werkgeheugen te 'meten' en kinderen met dyscalculie hebben een normaal werkgeheugen, behalve voor getallen. Men wil dus vaststellen of er een probleem aanwezig is.

Hopelijk geeft bovenstaande een antwoord op de vragen die u had.

PS. Ik ben Remedial Teacher, geen psycholoog, dus inhoudelijk ken ik niet alle ins en outs van IQ testen. Dit is op basis van mijn eigen ervaringen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor sanna » 03 Mrt 2009 20:23

hai,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Haar VIQ is 83 en PIQ 94, het totaal ligt op 87 (in 2006 op 89, op de NIO 93)
Dus er is inderdaad een flink verschil tussen VIQ en PIQ. Als ik uw verhaal zo lees zou dat inderdaad met het rekenen te maken kunnen hebben?
Onderdeel rekenen heeft ze gescoord op 5, dit is de slechtste score van de hele test, samen met woordkennis. De rest ligt flink erboven eigenlijk. Cijferreeksen heeft ze op 11 gescoord (boven gemiddeld), vreemd genoeg.
Ik ben nu pas gerustgesteld als ik weet dat die IQ gedrukt wordt door dat rekenen maar kan dat zelf niet herberekenen, ik ben ook geen psych helaas :-(
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor sanna » 03 Mrt 2009 20:26

die twee andere waarden, die ik noemde... dat is de betrouwbaarheidsinterval (die ligt op basis van het totaal tussen 81 en 95). Het kan zijn dat dat 15% af kan wijken naar boven of naar beneden. Soort veiligheidsmarge
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor Sébastien » 03 Mrt 2009 22:04

...tussen 81 en 95...

Ja dat 'zinnetje' kon ik op meerdere manieren interpreteren, maar IQ-betrouwbaarheidsinterval was de andere optie :).

Wel vreemd dat het VIQ hoger ligt dan het PIQ, meestal is dat andersom.
Maar de uiteindelijke diagnose is nog niet gesteld of wel?
Ik zou na afloop (als deze nog niet heeft plaatsgevonden) nog even met de testafnemer(s) contact opnemen met de specifieke vragen. Wellicht wordt het plaatje dan nog helderder?
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor sanna » 12 Mrt 2009 15:48

het gekke is dat het bij de andere twee testen (wisc III in 2006 en NIO) inderdaad andersom was. Ik vraag me dus weer af hoe betrouwbaar de laatste afname is. Kan ik dan ooit een uitslag 100% vertrouwen? Ik vind het heel moeizaam allemaal. Het komt erop neer dat ze geen hoogvlieger is maar ja... zo word ik er ook geen wijs uit waar je haar nou het beste mee helpt. De test interpretatie is op papier gegeven. Ik weet niet of het zinvol is om dat nogmaals door te nemen.
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor ciel » 11 Apr 2010 21:18

Men gaat ervan uit dat een score op een test nooit een exacte waarde is, maar altijd een waarde binnen een betrouwbaarheidsinterval.
Men gaat er ook van uit dat een score behaald op een test een te lage waarde kan zijn, maar nooit een te hoge (iemand kan niet meer dan wat hij kan).

Concreet:
Het IQ ligt hoogstwaarschijnlijk tussen 81 en 95. Vermoedelijk op 87. Uw dochter kan gerust een slechte dag gehad hebben en daarom bijvoorbeeld eigenlijk een score hebben die wat hoger ligt. Waar je wel mag van uitgaan is dat ze geen eigenlijke score zal hebben die in feite lager ligt dan wat gemeten werd. Snap je?

Een uitslag kun je inderdaad nooit 100% vertrouwen. Dat is net de moeilijkheid aan diagnostiek en daarom worden psychologen getraind om zulke zaken te interpreteren. Sommige leerlingen hebben echter overduidelijk geen last van dyscalculie, andere leerlingen hebben zodanig veel typische problemen dat het vrij duidelijk is dat ze wél dyscalculie hebben, maar velen vallen ergens in de grijze zone...
ciel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 Apr 2010 12:58


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron