Ambulatorium

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Ambulatorium

Berichtdoor Maria » 29 Dec 2008 20:41

Mijn zoon heeft in groep 8 een officiëele dyscalculie verklaring gekregen, dit na de nodige tests.

Inmiddels zit hij in het 2e jaar van een vmbo-t opleiding en wiskunde is een ramp.
Hij heeft een ernstige vorm van dyscalculie.
Bij sommige lessen heeft men de indruk dat alles over hem heen gaat, zo stelt de mentor.
Zelf heb ik de indruk dat er weinig rekening gehouden word met zijn dyscalculie, en dat men denkt dat dit enkel betrekking heeft op zijn onvermogen om te kunnen rekenen.

Deze school heeft een ambulatorium op een andere locatie waar uitsluitend lwo onderwijs gegeven word.
Men wil mijn zoon daar nu wederom gaan testen, en wel 4 weken lang.
Om te kijken in hoeverre zijn dyscalculie verder nog invloed op hem heeft.
Wat volgens mij in zijn dyscalculie verklaring toch ook al omschreven staat.

Wat mij tegenstaat is het feit dat dit onderzoek dan plaatsvind op een andere locatie, en dus niet daar waar hij de dagelijkse problemen ondervind.
Het lijkt mij beter om een kind te observeren op de plek waar hij dagelijks moet presteren ??
Ik vraag me ook af waarom dat 4 weken lang moet duren ?

Zoals ik al aangaf is dit een lwo locatie, en bevind zich hier een hoge concentratie probleemjongeren, de verhalen rond deze locatie zijn niet echt positief. Agressie en uitwisselen van Ritalin op de wc's komen daar nogal eens voor.
Ik vindt het dus ook geen prettig idee hem daar 4 weken lang naar toe te moeten sturen.

De school heeft ons hiervoor toestemming gevraagd, maar zoals gezegd heb ik mijn twijfels.

Wie heeft er advies ??
zoon 13 vmbo-t
Maria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 Sep 2007 7:57
Woonplaats: Noord Brabant

Berichtdoor Sébastien » 04 Jan 2009 13:33

Zelf heb ik de indruk dat er weinig rekening gehouden word met zijn dyscalculie, en dat men denkt dat dit enkel betrekking heeft op zijn onvermogen om te kunnen rekenen.

Als je puur en alleen naar de dyscalculie kijkt, is dat een rekenstoornis en geen wiskundestoornis in mijn ogen. Daarnaast kan het wel zo zijn dat hij geen 'talent' heeft voor wiskunde, alleen al omdat wiskunde een erg abstract vak is en veel oefening vereist.
Als kinderen écht vastlopen bij wiskunde is één op één hulp meestal het beste en effectiefste.
In mijn klassen zitten altijd 1 à 2 leerlingen die het boven de pet groeit (en ze hebben trouwens geen dyscalculie). Ik kan doen wat ik wil in mijn lessen, maar ze komen gewoon niet mee met de hulp die ik in mijn lessen kan bieden.

Deze school heeft een ambulatorium op een andere locatie waar uitsluitend lwo onderwijs gegeven word.
Men wil mijn zoon daar nu wederom gaan testen, en wel 4 weken lang.
Om te kijken in hoeverre zijn dyscalculie verder nog invloed op hem heeft.
Wat volgens mij in zijn dyscalculie verklaring toch ook al omschreven staat.

Wel raar, maarja, als dat nodig is om de juiste hulp op school te krijgen zou ik het gewoon doen.

Wat mij tegenstaat is het feit dat dit onderzoek dan plaatsvind op een andere locatie, en dus niet daar waar hij de dagelijkse problemen ondervind.
Het lijkt mij beter om een kind te observeren op de plek waar hij dagelijks moet presteren ??
Ik vraag me ook af waarom dat 4 weken lang moet duren ?

Observeren op de plek waar hij dagelijks presteert is natuurlijk het beste, maar het is logisch dat het niet altijd haalbaar is. Dat is dan vaak niet anders, hoe onwenselijk ook.
Waarom het 4 weken moet duren, kun je het beste aan het ambulatorium zelf vragen.

Zoals ik al aangaf is dit een lwo locatie, en bevind zich hier een hoge concentratie probleemjongeren, de verhalen rond deze locatie zijn niet echt positief. Agressie en uitwisselen van Ritalin op de wc's komen daar nogal eens voor.
Ik vindt het dus ook geen prettig idee hem daar 4 weken lang naar toe te moeten sturen.

Vaak gaan er veel spookverhalen rond en valt het wel mee, maar het kan ook zo erg zijn als geschetst. Ik zou zeggen hou de vinger aan de pols en instrueer uw kind goed. Geef het toch een kans zou ik zeggen!

Succes verder!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron