Onze dochter heeft dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Onze dochter heeft dyscalculie

Berichtdoor Maudy » 08 Dec 2007 10:57

Hallo,
Ik zal ons eerst even voorstellen. Wij zijn Paul, Maudy en Meagan. Meagan is onze dochter van 14 en zij heeft dyscalculie. :cry: Zij is vorig jaar getest, en daaruit bleek duidelijk dat zij dyscalculie heeft. Ze zit nu in twee HAVO en krijgt binnenkort een definitieve verklaring. :lol:
Als "nieuwbakken" dyscalculie ouders zitten wij natuurlijk vol met vragen. :?: Als ik de onderwerpen op dit forum lees, dan kom ik tot de ontdekking dat we in het verleden toen we nog van niks wisten, een aantal dingen al goed hebben opgepakt, zoals zelf zakgeld laten beheren, leren koken en dan ook moeten meten en wegen etc. Omdat de school van onze dochter momenteel weinig doet ter ondersteuning, hebben we zelf een RT er in de arm genomen. Kunnen jullie ons vertellen of wij deze kosten vergoed kunnen krijgen? en wat we wel van school mogen verwachten?
Maudy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Dec 2007 12:41
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor kristine » 21 Dec 2007 22:05

Als de school intern geen RT biedt en je moet het elders zoeken, dan moet dat inderdaad uit eigen portemonnee komen...
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Sébastien » 21 Dec 2007 22:45

Rt'ers zijn erg duur en daarom zijn er niet zoveel uren beschikbaar voor hulp voor een school. Er worden meestal keuzes gemaakt, veelal op het gebied in het voordeel van dyslexie (of het taalgebied in het algemeen), mede omdat daar de meeste kennis meestal voorhanden is.

Meestal zijn er op scholen wel huiswerkbegeleidingsuren of steunlessen. Ook dat is aan te bevelen...in het kader van 'iets is beter dan niets'. :)
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Maudy » 28 Dec 2007 15:47

Wij hadden vorig schooljaar afspraken gemaakt met school, dat zij RT zouden regelen. In eerste instantie is dat ook gebeurt, maar toen die RT er wegviel, heeft men gewoon verzuimd dit bij ons te melden, en iets anders te regelen. School heeft wel een brijdrage betaald voor de test. Kunnen wij de kosten die we nu gaan maken terug vragen via bijvoorbeeld de AWBZ?
Maudy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Dec 2007 12:41
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Administrator » 18 Mrt 2008 9:58

Wat betreft de kosten is er niet zoveel duidelijkheid, dit is verschillend bij de diverse verzekeringen. Nu met het nieuwe stelsel weet ik het niet meer. Als uw dochter getest is door een gz psycholoog, kan het zijn dat de kosten vergoed worden. Een rt-er wordt niet zomaar vergoed. Zolang dyscalculie niet dezelfde status heeft als dyslexie blijven we dit wel zo houden denk ik.
met vriendelijke groet,
Administratie Dyscalculie

www.dyscalculie.org
info@dyscalculie.org
Gebruikers-avatar
Administrator
Site Admin
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 Sep 2003 10:29
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron