Extra tijd voor citotoets!!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Extra tijd voor citotoets!!

Berichtdoor kristine » 22 Nov 2007 12:05

Ik heb het al elders vermeld in een bericht, maar dit leek mij wel interessant genoeg om even extra aandacht te geven... Ik heb namelijk gelezen op de site citotoets.nl dat kinderen met dyscalculie meer tijd mogen krijgen : "Leerlingen met dyscalculie mogen evenals dyslectische leerlingen extra tijd gebruiken voor het maken van de rekentaken. Wij realiseren ons overigens dat slechts een beperkt aantal leerlingen met dyscalculie daarbij gebaat is."

Kijk hiervoor bij Veelgestelde vragen en lees : "Zijn er ook aangepaste versies van de opgavenboekjes voor kinderen met dyscalculie?"

Ik heb het al aan de leerkracht en de RT van mijn dochter verteld en beiden waren niet op de hoogte...
Dit is waarschijnlijk iets nieuws en scholen lezen dit niet of krijgen daar geen info over blijkbaar. Ik weet het niet, maar hopelijk hebben anderen hier iets aan...
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Maria » 22 Nov 2007 13:56

Ja dit klopt.
Maar mijn zoon mocht hier vorig jaar in groep 8 geen gebruik van maken omdat de basisschool deze aangepaste versie van de opgavenboekjes niet had. Blijkbaar moet de school daar ook weer extra voor betalen of zo, althans dat was hun verhaal.

Tja, die cito-toets blijft een groot probleem.
zoon 13 vmbo-t
Maria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 Sep 2007 7:57
Woonplaats: Noord Brabant

Berichtdoor kristine » 22 Nov 2007 18:42

Hoi Maria,
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, want volgens de citosite bestaan er gewoonweg geen aangepaste opgavenboekjes voor kinderen met dyscalculie. Er staat in dat hoofdstuk wel dat ze extra tijd kunnen krijgen...
Misschien had cito vorig jaar wel iets aangepast voor onze kinderen, wat me erg sterk lijkt...
Heb jij dan vorig jaar ergens iets gevonden over aangepaste opgavenboekjes? Of heeft jouw zoon misschien iets anders dan dyscalculie?
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Maria » 22 Nov 2007 22:05

Helaas is onze zoon hardstikke 'dyscalculis'.
Daar kwamen we pas achter in groep 8 toen hij een toets moest maken van een vmbo-school.
Taalkundig scoorde hij toen havo-vwo, maar rekenkundig nog lager dan basis. Dit was een dermate grote discrepantie dat onmiddelijk over dyscalculie gesproken werd.
Na een test door een erkend bureau kwam inderdaad de uitslag ; dyscalculie.

Ik had vorig jaar dit stukje gelezen op de site van cito, en hebdit toen ook op school aangekaart :

------------------------------------------
Leerlingen met dyscalculie mogen evenals dyslectische leerlingen extra tijd gebruiken voor het maken van de rekentaken. Wij realiseren ons overigens dat slechts een beperkt aantal leerlingen met dyscalculie daarbij gebaat is.

Er is een speciale editie van de Eindtoets voor leerlingen van groep 8 die over vrijwel de gehele linie een leerachterstand hebben van tenminste 1½ jaar. Deze zogenoemde Niveautoets biedt voor een aantal leerlingen met onder meer ernstige rekenproblemen misschien een oplossing
-------------------------------------------

Die speciale editie hadden ze op onze basisschool niet.
En mijn zoon had verder nergens achterstand in, alleen in rekenen.

Als middenweg hebben wij gekozen voor vmbo-t.
Dit is een prima keuze geweest. Wiskunde is erg moeilijk voor hem en zal ook nooit iets worden. Gelukkig mag hij dit in groep 3 laten vallen.
Vrijdag rapport gehad ; 4 voor wiskunde en verder allemaal zevens en achten.
En het belangrijkste is natuurlijk dat onze zoon met veel plezier naar school gaat.
zoon 13 vmbo-t
Maria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 Sep 2007 7:57
Woonplaats: Noord Brabant

Berichtdoor kristine » 22 Nov 2007 23:12

Die ene test waar je het over had, dat had ik ook gelezen, maar dat is inderdaad niet van toepassing op dyscalculie kinderen die in de andere vakken geen achterstand hebben.
Maar ze kunnen toch wel die extra tijd geven, dat staat er toch wel duidelijk? Heeft je zoon die dan ook niet gekregen?
Vanaf het moment dat bij mijn dochter deze verklaring is gegeven, ben ik me ook meteen gaan verdiepen in alle vo richtingen. Alvast eens een vo school bezocht en natuurlijk een RT'er daar gesproken.
Ik hoop zelf ook op vmbo-t voor haar, maar ik heb hier geen spek van gegeten. Ik ben zelf opgegroeid in Belgie, dus het blijft moeilijk vergelijken vind ik. Ik heb in de eerste jaren teveel vertrouwd op de opinie van haar school, maar 'mother knows best'...
Voor iedereen die dit leest : vertrouw op je gevoel.
Ik ben in elk geval blij dat ik de test heb gedaan, misschien wat laat naar mijn gevoel geluisterd, maar beter laat dan té laat...
Ik wil ook graag in dit berichtje even melden dat mijn dochter op de toetsen van het leerlingvolgsystem, voor rekenen een D, D en... C! heeft gehaald!!!!! Dit heb ik vandaag net gehoord. Ik ben zo trots op haar!!!
Een voldoende!! Dat is echt heel lang geleden. Al heeft ze dan nog steeds een achterstand van 1 jaar... echt super!
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor kristine » 21 Dec 2007 22:03

Inmiddels haar leerkracht eens gevraagd of hij al wist hoeveel tijd mijn dochter dan zou krijgen bij de citotoets en hij had het over 'evenveel tijd als dyslectici'. Vraag ik natuurlijk weer niet door, hoeveel díe dan krijgen...
Kom hier dus nog wel op terug.
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Sébastien » 21 Dec 2007 22:35

'evenveel tijd als dyslectici'. Vraag ik natuurlijk weer niet door, hoeveel díe dan krijgen...

Hihi, nou in het dyslexieprotocol staat 20% extra tijd. De meeste scholen houden zich redelijk volgens mij aan deze richtlijn. Afhankelijk van het urenrooster kan het wel hier en daar wat minuten afwijken van de geadviseerde 20% norm, maar dat zijn discussies voor in de kantlijn.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor kristine » 21 Dec 2007 22:38

Goed om te weten.
Ben nu benieuwd in hoeverre onze school zich daaraan houdt...
Bedankt alvast!
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

CITO

Berichtdoor Marlies41 » 28 Aug 2008 9:23

Onze zoon heeft in februari de Cito toets gedaan met de volgende aanpassingen:

Alle opgaven waren vergroot: mee overzicht
Hij kreeg 1/2 uur meer tijd
en mocht in de kamer van de IB zitten: rustiger

Uitslag: hogere rekenscore maar wel reeel.

Wens alle ouders succes bij het regelen! ZIT ER BOVENOP!!
Marlies
Marlies41
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 Aug 2008 13:02
Woonplaats: Schaijk


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron