nieuwe leraar , nieuwe mening

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

nieuwe leraar , nieuwe mening

Berichtdoor karinenmarc » 02 Sep 2007 12:10

hoi
mijn dochter is drie jaar geleden getest op aandringen van school want het was heel duidelijk dat er iets aan de hand was.Ze bleek dus een zware vorm van discalculie te hebben wat ook betrekking heeft op haar spelling bij taal.Nu ging het allemaal goed door met blokjes te werken en inmiddels een rekenmachine,want het is heel moeilijk om haar zonder hulpmiddelen te laten werken vind school.Maar nu heeft ze een nieuwe leraar en die vind dat ze alles uit haar hoofd moet gaan leren, ik heb al aangegeven dat alles al uitgebreid onderzocht heeft wat ook in het dossier staat uiteraard,en een discalculieverklaring.Nu had ze al een paar keer gevraagd om blokjes maar hij is hier zo laks in dat ik elke keer weer naar school moet.Nu vind ik dat niet erg maar zij voelt zich hierdoor niet lekker in haar vel.De leraren die ze tot nu toe had gingen er heel goed mee om maar hij is zo eigenwijs.Ik vraag me af of als het zo doorgaat ik het hogerop moet spelen.Maar heeft iemand ervaring met een leraar die zo eigenwijs is?Ik wil straks een uitgebreid gesprek met hem maar ik word er inmiddels zo moe van al dat gedoe , terwijl het schooljaar nog maar een paar weken bezig is, dat beloofd wat ben ik bang.Iemand nog tips voor me hoe ik het het beste aan kan pakken.

groetjes karin
het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen
karinenmarc
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Sep 2007 6:18
Woonplaats: eindhoven

Berichtdoor Sébastien » 02 Sep 2007 12:31

Maar nu heeft ze een nieuwe leraar en die vind dat ze alles uit haar hoofd moet gaan leren

Goed bedoeld van de leraar, maar dit is nu toevallig iets dat niet werkt (langetermijn geheugen) bij de meeste leerlingen met dyscalculie. Let wel: dit is uitsluitend voor getallenwerk.

Ze bleek dus een zware vorm van discalculie te hebben wat ook betrekking heeft op haar spelling bij taal.

Is er dan ook geen sprake van dyslexie? Die combinatie (dyscalculie-dyslexie) komt in 1 op de 5 gevallen samen voor.

Maar heeft iemand ervaring met een leraar die zo eigenwijs is?

Sommige leraren zijn helaas nu eenmaal zo. Maar vaak ligt dat vooral aan onwetendheid.

Ik wil straks een uitgebreid gesprek met hem maar ik word er inmiddels zo moe van al dat gedoe, terwijl het schooljaar nog maar een paar weken bezig is, dat beloofd wat ben ik bang.Iemand nog tips voor me hoe ik het het beste aan kan pakken.

Ik denk dat je het beste een gesprek op 2 niveaus met die leraar kunt aangaan.
1) informeren: als ze het al erkennen, dan hebben ze vaak de know-how niet.
2) Stel een hulpvraag i.p.v. advies aan de leraar geven. Adviezen van anderen leggen mensen vaak naast zich neer. Als je met een hulpvraag een docent om hulp vraagt, zijn ze 'gedwongen' mee te denken en vaak onstaat er dan een opening.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor karinenmarc » 03 Sep 2007 5:56

nee ze heeft geen dyslexie.Dat is ook onderzocht uiteraard maar ze leest al vanaf groep drie op niveau avi 9.In lezen en schrijven is ze heel erg goed gelukkig.Ze leest heel veel en vind het ook leuk.Dat ze discalculie heeft is voor ons geen probleem , we gaan er heel gemakkelijk mee om.Iedereen heeft dingen waar ze niet goed en wel goed in zijn.Maar misschien dat deze leraar inderdaad onwetend is.Hij is 60 jaar en net op deze school,is het niet zo dat leraren toch ook bijgeschoolt worden of vergis ik me? Dan zou hij toch ook moeten weten wat het inhoud.Haar vorige leraren waren heel duidelijk in het feit dat het bij haar niet echt beter kan worden , ook het diegene die de test afgenomen heeft was daar duidelijk in.Bijles is altijd goed natuurlijk maar ik moet er vanuitgaan dat er niet echt veel verbetering in kan zitten.Ik zal eens proberen om hem om "hulp"te vragen inderdaad, hoewel ik er een hard hoofd in heb maar goed,proberen kan altijd.Maar ik vind het zo sneu voor mijn dochter dat ze nu vanwege zijn standpunt er wel problemen mee zou kunnen krijgen.Eerder zat ze er niet mee omdat ze het zelf niet echt als probleem zag vanwegen hoe wij er mee omgaan.Maar bedankt voor je reactie.Ik hou je op de hoogte

karin
het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen
karinenmarc
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Sep 2007 6:18
Woonplaats: eindhoven

Berichtdoor karinenmarc » 03 Sep 2007 6:00

p.s.

Mijn dochter is negen jaar en zit in groep 6.Dat was ik vergeten te vermelden.
karin
het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen
karinenmarc
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Sep 2007 6:18
Woonplaats: eindhoven

Berichtdoor Sébastien » 03 Sep 2007 16:45

..."betrekking hebben op"... :idea:
Het komt inderdaad vaak voor dat kinderen met dyscalculie ook spellingsproblemen hebben e.d. Volgens mij staan deze twee zaken los van elkaar, maar komen ze wel vaak samen voor.

is het niet zo dat leraren toch ook bijgeschoolt worden of vergis ik me?

Ja dat wel, maar dyscalculie is een relatief nieuw fenomeen in onderwijsland. Het is zeker niet iets dat prioriteit heeft. Bijscholingsmiddagen over dyscalculie zijn er maar mondjesmaat.

Dan zou hij toch ook moeten weten wat het inhoud.

Vaak mag je al blij zijn als ze het woord kennen. Ik heb wel het idee dat er steeds meer PABO'ers kennis nemen van deze rekenstoornis, maar de oudere docenten hebben deze kennis over het algemeen niet of veel minder.
Zelfs 9 van de 10 wiskunde docenten hebben er geen kaas van gegeten, dus wat dat betreft...er is nog een hoop werk aan de winkel :!:.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron