dyscalculie +tweeling

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalculie +tweeling

Berichtdoor Sonja » 05 Jun 2007 11:50

Hallo allemaal,

Sinds gisteren hebben we op school gehoord dat er een vermoeden van dyscalculie is bij onze een-eiigie meisjestweeling van bijna 7 jaar. Het volgend schooljar worden zij hierop getest.
Zij zijn geboren met 35 weken en hebben meer tijd nodig om zaken eigen te maken dan andere kinderen; zoals fietsen, zwemmen e.d. Ook zijn ze emotioneel jonger dan hun leeftijdsgenootjes. Is er iemand op het forum bekend met dyscalculie en tweeling?
Sonja
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 Jun 2007 11:20

Berichtdoor Sébastien » 06 Jun 2007 23:19

Ja er is mij wel een artikel bekend met gegevens hierover:

Shalev, Manor, Kerem, Ayali, Badichi, Friedlander, Gross-Tsur (2001). Developmental dyscalculia is a familial learning disability. Journal of learning disabilities. Vol 38, afl. 1, pp. 59-65.

In a study of twins with DC only, Alarcon, DeFries, Light, and Pennington (1997) found that 58% of monozygotic co-twins and 39% of dizygotic co-twins of DC probands also had DC. The concordance rates were .73 and .56, respectively, further supporting a genetic etiology.

PS. DC staat voor 'Developmental Dyscalculia'
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

dyscalculie en tweeling

Berichtdoor cdbreyne » 23 Jun 2007 21:40

Hallo,ook toevallig ik heb ook een eeneëige tweeling waarvan ik vermoed dat ze dyscalculie hebben.Het is een jongenstweeling van nu 11 jaar oud.Ze zijn geboren op 35 weken en hadden motorisch heel wat problemen (kine en logo zijn lang ingeschakeld geweest).Nu blijkt alles beter te gaan,zij het dat ze op rekenen slecht scoren (vooral Jens) en dat de andere resultaten gemiddeld zijn.Ik vroeg nu via het CLB een dyscalculie test aan voor Jens (voor Yuri blijkt het nu nog te lukken, blijkbaar kan hij alles nog wat opvangen via zijn intelligentie).
De tweeling heeft vooral een ordeningsprobleem (wat dus bij rekenen een ramp is).
Ik ben ook het één en het ander hieromtrent aan het uitzoeken en lees toch dat dergelijke kinderen er wel kunnen geraken mits de juiste begeleiding.Mijn idee is dat ouders zo snel mogelijk de juiste bronnen moeten vinden om hun kinderen te ondersteunen.De school spreekt al gauw over Technisch of beroeps,....terwijl die kinderen misschien wel juist intelligent genoeg zijn om iets anders te doen.En technisch is zeker een ramp,daar is ordenen juist heel belangrijk.Ik heb nog twee oudere kinderen (1 dochter die volgend jaar unief start en 1 zoon die volgend jaar 5de middelbaar doet),met hen heb ik weinig problemen gehad,niettegenstaande het CLB en de school ook technisch voor mijn zoon voorschreef (hij is nu nog altijd nooit blijven haperen in het ASO en heeft in het middelbaar betere resultaten dan de lagere school,daar had hij zelfs minder dan Yuri van de tweeling!)
Het is moeilijk om te beslissen welke richting kinderen moeten uitgaan, maar ik ben er van overtuigd dat elk kind kansen moet krijgen en ik denk dat kinderen met dyscalculie vaak ten onrechte als dom worden gezien.
Wie heeft daar ervaring mee en kent scholen rond Gent-Oudenaarde die dergelijke kinderen kunnen begeleiden?
cdbreyne
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 Jun 2007 10:48


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron