zijn er nog meer jongeren met dyscalculie ingeschreven hier?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Re: zijn er nog meer jongeren met dyscalculie ingeschreven h

Berichtdoor Sébastien » 03 Jan 2011 21:13

Manouk schreef:En gelukkig kan mijn wiskunde docente heel goed uitleggen, dat scheelt ook een hoop. Ik haal meestal niet lager dan een 5 en ik heb pasgeleden zelfs een 7 gehaald! Daarom twijfelt mijn moeder en nog een heleboel anderen eraan of ik wel dyscalculie heb. Ik wil niet zielig doen, maar ik weet het bijna zeker.

Mensen snappen vaak niet dat wiskunde en rekenen twee verschillende vaardigheden zijn! Daarom snappen ze ook niet dat je dyscalculie kunt hebben en toch vrij hoog voor wiskunde kunt staan. Er mankeert namelijk bij de meeste dyscalculici meestal weinig aan het logisch redeneervermogen, maar wel aan het getalgevoel en het geheugen voor werken met getallen.
Ik heb zelf een leerling (nu 6 vwo) die 7 x 8 uitrekent in 50 seconden, maar wel met een beetje inzet een 8 kan scoren voor wiskunde (dankzij de rekenmachine, dat wel!).

Maar ik twijfel wel of ik het met mijn examen ga halen, dan moet je heel veel verschillende onderwerpen tegelijk weten en dat kan ik echt niet!

Wiskunde is voor velen geen gemakkelijk vak, met dyscalculie is dat vaak nog een stukje lastiger. Je zult je dan extra moeten inspannen al levert het soms minder op dan soms je hoopt. Bij wiskunde is het belangrijk dat je het bijhoudt en bij belangrijke dingen langer stilstaat om het goed te doorgronden. Met goede hulp kom je voor wiskunde een heel eind. Je rekenen zal er niet veel op vooruit gaan, dus dat zal tegen de tijd dat jij eindexamen doet misschien wel een probleem vormen: maximaal één 5 (voor wiskunde) en een verplichte rekentoets (3F niveau). Die 5 (of > 4,5) moet vast wel lukken. Of de rekentoets op 3F niveau ook gaat lukken hangt nog een beetje af van de vorm van deze toets, want dat is op dit moment nog niet bekend (bv. of een rekenmachientje ingezet mag worden).

Een dyscalculieverklaring (als je daadwerkelijk dyscalculie hebt), zal dan vast zorgen voor meer rust d.m.v. extra tijd bij een toets. Ook jij kunt vast rekenen, als je maar voldoende tijd hebt om een sommetje uit te rekenen?

Maar zover is het nog niet. Tot die tijd: laat je veel helpen, ga er achteraan of je dyscalculie hebt voor het eindexamenjaar begint en het belangrijkste: blijf je inzetten.

Succes!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: zijn er nog meer jongeren met dyscalculie ingeschreven h

Berichtdoor IdoMonster » 04 Jan 2011 16:07

Hallo,

Ik ben hier nieuw en heb last van dyscalculie.

Voor mijn examen ben ik wel geslaagd, omdat ik wiskunde niet in mijn vakkenpakket had. Maar de voorgaande jaren, toen ik wiskunde nog wel in mijn vakkenpakket had, haalde ik altijd zeer slechte cijfers. :( Op de basisschool had ik er ook al moeite mee.

Nu zit ik dus in het stadium dat ik een vervolgopleiding moet kiezen, maar dat is een erg lastige keuze voor mij. Omdat je voor heel veel opleiding goed moet kunnen rekenen. Ik deed de opleiding maatschappelijke zorg, maar dat vond ik niet leuk. Nu weet ik dus niet wat ik moet? :?

Dit was wel wat ik wou vertellen.
Laatst gewijzigd door IdoMonster op 07 Apr 2012 14:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
IdoMonster
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 Jan 2011 15:51

Re: zijn er nog meer jongeren met dyscalculie ingeschreven h

Berichtdoor Manouk » 16 Jan 2011 11:53

Nu zit ik dus in het stadium dat ik een vervolgopleiding moet kiezen, maar dat is een erg lastige keuze voor mij. Omdat je voor heel veel opleiding goed moet kunnen rekenen. Ik deed de opleiding maatschappelijke zorg, maar dat vond ik niet leuk. Nu weet ik dus niet wat ik moet?


Ik denk dat je maar eerst moet gaan uitzoeken wat voor richting of studies je leuk vind, en dan pas kijken of het een probleem wordt met rekenen. En als het dan wel een probleem wordt, tsja, ik denk dat het dan een kwestie wordt van rekenmachine gebruiken en heel erg doorzetten! Als je iets écht wilt, dan kun je het ook!

Groetjes Manouk
Manouk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Jan 2011 14:59

Re: zijn er nog meer jongeren met dyscalculie ingeschreven h

Berichtdoor Manouk » 16 Jan 2011 11:55

Btw, bedankt voor je reactie Sébastien! De mevrouw waar we al een hele tijd contact mee probeerden te krijgen heeft eindelijk gereageerd! Eind maart krijg ik een intakegesprek en 5 april wordt ik getest. Weet iemand toevallig hoe lang het ongeveer duurt voordat je de uitslag krijgt?

xxxx Manouk
Manouk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Jan 2011 14:59

Re: zijn er nog meer jongeren met dyscalculie ingeschreven h

Berichtdoor Manouk » 16 Jan 2011 12:01

& oohja, ik word ook getest op hoogbegaafdheid. Ben benieuwd!
Manouk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Jan 2011 14:59

Re: zijn er nog meer jongeren met dyscalculie ingeschreven h

Berichtdoor ElroyWood » 30 Nov 2021 8:35

ik ben Jessica, 17 jaar en heb waarschijnlijk ook dyscalculie. ik heb me niet laten testen, want op onze school toen ze er toch niets terwijl ze wel extra tijd geven voor mensen met dyslexie. dit vind ik heel frustrerend, want ik weet eigenlijk wel zeker dat ik het heb. Ik ga nu naar 6vwo en ik ben echt doodsbang dat ik het niet haal, vanwege wiskunde. er is altijd van mij gedacht dat ik dom was en daarom maar geen wiskunde kon, zelfs de leraren reageerden zo op mij. Hierdoor voel ik me zo gefrustreerd, kwaad en bang.. Aan het begin van dit jaar ga ik nog een keer naar mijn coordinator en hoop dat er dit keer wel geluisterd word. ik vind het wel fijn dat ik weet dat ik niet de enigste ben, en dat er nog meer mensen last van hebben! jullie snappen mij teminste!


————————————————————————————
derbe wintermantel
ElroyWood
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Nov 2021 4:43

Vorige

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast