Shona Lee met discalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Shona Lee met discalculie

Berichtdoor Annelies » 01 Jul 2004 11:33


Hallo Renee,
Allereerst even mijn complimenten over deze site,geweldig en informatief !
het gaat om mijn dochter van 11 die momenteel in groep zeven zit en vorige week de uitslag heeft gekregen van de entree-toets. De score was bijzonder laag,24 en dit omdat ze het reken-en wiskunde gedeelte zo 'slecht' had gedaan dat daardoor het uiteidelijke resultaat er zo uitzag.
Haar onderwijzeres had het bij de een na laatste rapportbespreking al over het feit dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van dyscalculie en eerlijk gezegd denk ik niet dat ze het van een vreemde heeft want ik ben ook echt heel minimaal in rekenen,het beklijft niet,wiskunde en economie waren voor mij ook echt rampzalig.En nu ik iets meer over discalculie heb gelezen herken ik heel veel dingen zowel bij mijn dochter als mijzelf...o.a.het klokkijken.Shona Lee is een gemiddelde leerling maar met alles wat met taal te maken heeft is ze ver boven het gemiddelde.In meeerdere vanhaar rapporten werd vermeld dat ze schrijf talent heeft... :P Daarom zou ik het zo jammer vinden als ze volgend jaar na de cito-toets verwezen zal worden naar een beroepskadergericht VMBO,ik denk dat ze meer in haar mars heeft...maar door het rekenen wortd alles naar beneden gehaald.Zelf zou ze heel graag HAVO willen doen maar ik denk dat dit misschien een beetje te hoog gegrepen is.Ik vraag me ook af in hoeverre middelbare scholen rekening houden met dyscalculie en is hier ook begeleiding voor aanwezig.Misschien kun jij me hier wat meer duidelijkheid over geven.
Momenteel hoeft ze niet meer met de klas mee te rekenen en is meester Frans apart met haar bezig om uit te vinden op welk niveau ze zit.In augustus moet ze een capaciteitentest doen en misschien hoeft ze niet deel te nemen aan de landelijke cito toets in groep 8 ,dan mag ze een andere toets doen...dit is alleen nog niet helemaal duidelijk.
Liefs Annelies
Annelies
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 Jul 2004 10:11
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Renée » 04 Jul 2004 12:55

Beste Annelies,

Hartelijk dank voor je lieve woorden. Ik hoop dat we je kunnen helpen met z'n allen.

Ik denk dat als Shona Lee te hoog grijpt ze al haar kansen verspeelt en dieper in de put raakt. De kunst is om een goede VMBO school te vinden die begrijpt welke problemen er spelen en die voor je dochter een goede schoolweg uit kunnen stippelen.
Belangrijk is dan ook om bij verschillende scholen te gaan praten en de problemen uit te leggen. Misschien is een kleinere school ook wel een oplossing.
De taalkant extra stimuleren is een prima oplossing om te zorgen dat ze daar altijd verder mee kan. Ik ken diverse mensen met dyscalculie die het al ver geschopt hebben in het leven, puur doordat ze net als Shona Lee erg goed waren in taal.
Dyscalculie hoeft dus geen enkele belemmering te zijn om ver te komen!

Ik wens je veel succes mat het zoeken naar een juiste school en laat nog maar eens weten hoe het met je dochter gaat.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron