Hallo Renee,
Allereerst even mijn complimenten over deze site,geweldig en informatief !
het gaat om mijn dochter van 11 die momenteel in groep zeven zit en vorige week de uitslag heeft gekregen van de entree-toets. De score was bijzonder laag,24 en dit omdat ze het reken-en wiskunde gedeelte zo 'slecht' had gedaan dat daardoor het uiteidelijke resultaat er zo uitzag.
Haar onderwijzeres had het bij de een na laatste rapportbespreking al over het feit dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van dyscalculie en eerlijk gezegd denk ik niet dat ze het van een vreemde heeft want ik ben ook echt heel minimaal in rekenen,het beklijft niet,wiskunde en economie waren voor mij ook echt rampzalig.En nu ik iets meer over discalculie heb gelezen herken ik heel veel dingen zowel bij mijn dochter als mijzelf...o.a.het klokkijken.Shona Lee is een gemiddelde leerling maar met alles wat met taal te maken heeft is ze ver boven het gemiddelde.In meeerdere vanhaar rapporten werd vermeld dat ze schrijf talent heeft...
Daarom zou ik het zo jammer vinden als ze volgend jaar na de cito-toets verwezen zal worden naar een beroepskadergericht VMBO,ik denk dat ze meer in haar mars heeft...maar door het rekenen wortd alles naar beneden gehaald.Zelf zou ze heel graag HAVO willen doen maar ik denk dat dit misschien een beetje te hoog gegrepen is.Ik vraag me ook af in hoeverre middelbare scholen rekening houden met dyscalculie en is hier ook begeleiding voor aanwezig.Misschien kun jij me hier wat meer duidelijkheid over geven.
Momenteel hoeft ze niet meer met de klas mee te rekenen en is meester Frans apart met haar bezig om uit te vinden op welk niveau ze zit.In augustus moet ze een capaciteitentest doen en misschien hoeft ze niet deel te nemen aan de landelijke cito toets in groep 8 ,dan mag ze een andere toets doen...dit is alleen nog niet helemaal duidelijk.
Liefs Annelies