Dyscalculie en NLD geconstateerd, en nu?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculie en NLD geconstateerd, en nu?

Berichtdoor Juliette » 14 Feb 2007 20:54

Mijn dochter van 8 (groep 4) heeft sinds vorige maand verschillende testen gemaakt op aanraden van haar juf. Ze kreeg al extra begeleiding met rekenen sinds groep 3. Ze hebben haar weer rekenstof van groep 3 gegeven omdat ze het niet bij kon houden. Vorig jaar vroeg ik me al af of ze niet beter een jaartje kon blijven zitten omdat ze nogal speels was en vrij veel moeite had met rekenen. Lezen en schrijven ging gemiddeld.
Maar zitten blijven was niet nodig, met extra aandacht zou het wel lukken.
Nu vonden ze het toch nodig om te testen en daar kwam uit dat ze dus dyscalculie heeft. Ik voel me opgelucht om te weten wat er aan schort omdat het zo moeilijk te begrijpen was dat ze de leerstof niet oppikte, en dan soms wel en soms weer niet. Nu zeggen ze dat ze waarschijnlijk ook NLD heeft maar dat ze daar ook nog op getest kan worden als ik wil.
Ik heb geen idee of dat nuttig zou zijn, het is allemaal zo nieuw en vreemd voor me. De juf zei dat ze Suzanne in elk geval wel als zodanig gaan behandelen.
Volgende week heb ik weer een gesprek maar ik hoop nu op wat advies van lezers! Ik ben zo blij met Internet en alle informatie en ben blij dat ik het kan delen, groetjes Juliette
Juliette
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Feb 2007 15:43
Woonplaats: hoofddorp

Berichtdoor Sébastien » 19 Feb 2007 17:34

Fijn dat uw dochter zo vroeg begeleiding heeft gekregen en nu ook nog is getest op dyscalculie.
Bij dyscalculie is er vaak sprake van problemen met getalbegrip (zwak getal gevoel), automatiseren van tafels, klokkijken, rekenen met geld, e.d.

Bij NLD zal er sprake zijn van problemen met plannen, ruimtelijk inzicht, schatten van uitkomsten, e.d.
Naast de rekenproblemen is er bij NLD ook sprake van sociale en van motorische problemen.

Vaak is dyscalculie wel een symptoom van de NLD.

Hoe secuurder de diagnose hoe beter de hulp hierop afgestemd kan worden. Als uw dochter er (=onder het testen) niet onder lijdt en de mogelijkheden er zijn om door te testen zou ik dit zeker overwegen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten