Dochter met reken- en spellingsproblemen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dochter met reken- en spellingsproblemen

Berichtdoor elke » 26 Jan 2007 9:57

Mijn dochter is 7, en zit in het 2e leerjaar. Sinds eind vorig jaar merken we dat rekenen heel moeilijk gaat. Toen dacht ik nog dat ze niet wilde, omdat, wanneer ik de oefening mondeling begeleid, en in stukjes hak, ze het wel kan, maar zodra ze er ééntje alleen moet doen, gaat het mis. Dit schooljaar, nadat we een hele woensdag hadden gewerkt aan 20 oefeningen (ze wou het persé maken - ik zag het al lang niet meer zitten), ben ik toch eens met de juf gaan praten, en die zei me dat ze dyscalculie vermoedde, en dat ze graag een aanvraag voor testen wou indienen. Ze krijgt nu extra begeleiding voor rekenen op school, en de juf trekt geen punten af voor omgekeerde cijfers en zo. Op de testen wachten we nog. Daarbij heeft ze ook nog spellingsproblemen, ze schrijft letterlijk wat ze hoort. Dat was ons vorig jaar al opgevallen, maar toen dachten we nog dat het kwam doordat ze op school een ander dialect hoort dan wat wij spreken (wij zijn oostvlamingen, en wonen in West-Vlaanderen). Lezen kan ze vlot (AVI-niveau 3), maar schrijven blijft een probleem, ook bij woordjes die ze allang onder de knie zou moeten hebben. Ze schrijft "ik hep", "koneinen" "waater"...
Allemaal niet leuk, maar wat me zo wanhopig maakt, is dat ze zo opstandig en verdrietig is. Ze is zo vaak kwaad, dan slaat en schopt ze iedereen, verscheurd haar schoolbladeren... Gelukkig heeft ze een lieve juf, die het wel begrijpt, maar het blijft moeilijk. Ze is al in therapie bij iemand om haar zelfvertrouwen terug te vergroten.
Het legt een grote druk op ons gezin, ik heb, behalve haar, nog 3 kinderen, die ook wel eens wat aandacht van hun mama willen. Ze claimt me zo volledig, dat de anderen natuurlijk ook opstandig worden, en vervelend gaan doen om aandacht te krijgen. Maar als ze vrolijk is, dan is het het liefste kind dat je je kan voorstellen. Dan krijg ik briefjes met "jij bent de allerliefste",...; en dan kan ik er weer even tegen. Maar af en toe wordt het me echt te veel, en dan kan ik alleen maar hopen dat het ooit beter zal gaan...
Is er iemand die hier iets uit herkent?
elke
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Dec 2006 10:33

Berichtdoor Administrator » 28 Feb 2007 18:13

Dag Elke welkom op het forum,

Je doet het fantastisch met je dochter, ze heeft een geweldige moeder!
Het is heel normaal dat ze zo opstandig is denk ik, misschien voelt ze zich wel dom, zoals zovelen ook al gezegd hebben dat ze zich zo voelen op het forum. En ook machteloos dat het niet lukt. Ook een dikke pluim voor de juf die veel begrip toont en haar helpt.
De therapie zal ook helpen denk ik om haar zelfvertrouwen weer terug te geven. Ik denk wel dat het goed komt!

Die administrator ben ik dus, Renée :)
met vriendelijke groet,
Administratie Dyscalculie

www.dyscalculie.org
info@dyscalculie.org
Gebruikers-avatar
Administrator
Site Admin
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 Sep 2003 10:29
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor laura » 11 Mrt 2007 16:45

hey Elke

Ik ben studente psychologie en orthopedagogiek aan de universiteit Gent. Ik ben momenteel op zoek naar een kindje waarbij het vermoeden van dyslexie of dyscalculie bestaat en die bovendien in het 1e, 2e of 3e leerjaar zit. De bedoeling is dat ik enkele testen zou afnemen die het vermoeden van de leerstoornis kunnen bevestigen (of juist niet). Moest je nog steeds op de testen aan het wachten zijn, is het in tussentijd misschien handig dat ik de testen al eens afneem. Het voordeel is dat het gratis is en dat je toch reeds een duidelijk beeld krijgt van het feit of er bij jouw dochter sprake is van een leerstoornis. Het nadeel is wel dat ik als studente nog geen officiele diagnose mag stellen.

Moest je geinteresseerd zijn, laat me gerust iets weten. Je woonplaats staat helaas niet in je profiel vermeld, ik ben van België.

Dit aanbod geldt uiteraard ook voor andere ouders die een dochter of zoon hebben die aan bovenstaande criteria voldoet.

Groetjes, Laura
laura stevens

studente psychologie en pedagogische wetenschappen
laura
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Mrt 2007 14:54
Woonplaats: mortsel

Berichtdoor elke » 01 Okt 2010 10:52

Ondertussen zijn we al wat jaren verder. Het gedrag van mijn dochter is ondertussen enorm verbeterd (alhoewel, ze is nu bijna 12 en begint te puberen :-))
Op school bleek er uiteindelijk niet echt veel te gebeuren. Ze ging regelmatig praten met de schoolpsycholoog, waar ze enorm veel deugd van had, maar rekenen bleef erg moeizaam gaan. Ik ben elk jaar naar haar juffen geweest met de vraag of dit nog normaal was, en wat ik kon doen om haar te helpen, maar kreeg nooit een duidelijk antwoord, tot vorig jaar. Toen ik haar rapport eens goed bekeek, zag ik dat ze voor enkele onderdelen van rekenen het het schooljaar lang nog niet eens de helft van de punten had gehaald (we waren toen begin mei). Die juf zei me dat ze, als ze er over nadacht, inderdaad moest toegeven dat mijn dochter uitviel voor bepaalde vakken. Eindelijk werd er iets in gang gezet, en mocht ik zelf praten met de psycholoog. Ik heb erop aangedrongen dat er een IS-test afgenomen werd, omdat ze al in het 5e leerjaar zat. Die is gedaan, resultaat was een perfect normaal IQ, en als we naar de verschillende onderdelen keken, scoorde ze meer dan gemiddeld voor alles met taal (tussen 110 en 130), en ver onder gemiddeld voor alles met rekenen (tussen 70 en 80). Hij had een klein rekentestje afgenomen, en kon ons al vertellen dat ze zeker niet het niveau einde 4e leerjaar haalde. We hebben dan onmiddellijk contact opgenomen met een logopediste, waar ze weer getest werd, ze haalde niet het niveau einde 3e leerjaar, maar moest ondertussen wel starten in het zesde!
Nu krijgt ze wekelijks logopedie, en haar resultaten zijn beter, maar erg wisselvallig. Niet alles van de uitleg blijft hangen, zodra er iets nieuws bijkomt, vergeet ze het grootste deel van wat ze daarvoor wel kende. Normaal wordt nu eind oktober nog een dyscalculietest afgenomen, en hopelijk weten we daarna meer...

Ondertussen ben ik redelijk woest op de school, vooral op die ene juf die me, op mijn vraag wat er aan de hand was, duidelijk liet verstaan dat mijn dochter "gewoon" te dom was, en die dan vorig schooljaar nadat de uitslag van de IQtest er was, kwam zeggen dat de mogelijkheid tot inzicht er dan blijkbaar toch was (ze heeft het kind een heel jaar in de klas gehad, en mijn dochter haalt al jaren een gemiddelde van 70 %, terwijl ze voor een aantal rekenonderdelen steeds tussen de 30 en de 55 % zat, dat kan je toch onmogelijk een dom kind noemen...)
elke
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Dec 2006 10:33

Re: Dochter met reken- en spellingsproblemen

Berichtdoor marit » 26 Nov 2010 21:49

Jouw kind is absoluut niet dom! Ze kan alleen niet goed rekenen!
Die juf kun je eerder dom noemen!
Toen ik op school zat (ben nu 35) werd dat ook tegen mij gezegd!
Ik deed mijn best niet, en ik was gewoon een heel zwakke rekenaar volgens de school!

Nu heeft mijn zoon laatst een dyscalculie test ondergaan, en natuurlijk werden de resultaten met mij besproken.
De man die de test had afgenomen vroeg mij of ik wel begreep waar het over ging.
Met schaamrood op mijn kaken moest ik bekennen dat ik geen flauw benul had!
De sommen begreep ik niet!
Toen werd ons duidelijk dat mijn zoon het niet van een vreemde heeft!!
Gelukkig ben ik dus niet zo dom als ze vroeger van mij dachten!
Ik heb "gewoon" dyscalculie!
Groetjes Martine

Zoon van 9 heeft dyscalculie....
en mama ook!!
Zoon van 6 is in testfase......
marit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Nov 2010 11:47
Woonplaats: Haarlem


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron