practisch vraagje: hoe kan je uitleggen dat bv. 5-(-1)=6

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

practisch vraagje: hoe kan je uitleggen dat bv. 5-(-1)=6

Berichtdoor janne » 15 Jan 2006 15:39

Ik probeer door sommen en aftrekkingen concreet te maken een oefening inzichtelijker te maken.
Vb: je hebt 5 appels en eet er 1 op= 5-1=4

Maar hoe leg je dat uit voor een oefeningen zoals X-(-Y)= X+Y ????

Heeft er iemand een goede tip?
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 15 Jan 2006 17:29

5 - (3) = 2
5 - (2) = 3
5 - (1) = 4
5 - (0) = 5
5 - (-1) = 6 (als je de logica doortrekt)
5 - (-2) = 7 (en zo kun je verder gaan)

Op een gegeven moment zul je deze redenering niet meer willen volgen.
Je zult moeten proberen te onthouden dat -- hetzelfde is als +.

Vaak gebruik ik vervangende woorden voor MIN: "zonder" of "niet".
Kleine kinderen vragen wel eens: "mag ik met zonder jas naar buiten?" (+- geeft -). Ze willen dus zonder jas naar buiten.
Als je dan als ouder(s) zegt:
"Je mag niet, zonder jas naar buiten!" (-- geeft +). Dan is het duidelijk dat het kind een jas aan moet.

Maar vaak wordt het erg gekunsteld om voorbeelden te bedenken. Uiteindelijk is het iets dat je gewoon moet accepteren en onthouden. Maar bovenstaand voorbeeld slaat meestal wel aan, en dan accepteren ze het veel makkelijker.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 15 Jan 2006 17:33

Bedankt Sébastien, ik zal het zo eens proberen uit te leggen.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron