Vraag

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Vraag

Berichtdoor Amber » 29 Nov 2005 19:17

Hallo,

Allereerst wil ik even kwijt dat ik het heel erg goed is dat er een forum is over dyscalculie. Alle informatie die ik hierover nodig had heb ik hier zo'n beetje wel kunnen vinden. Ik heb nu nog een vraag over dyscalculie:
Ongeveer een jaar geleden heb ik een test gedaan om te onderzoeken of ik dyscalculie heb. Deze bestond uit een CITO-toets voor groep 8 (Ik zat toen in de tweede klas) en een blad met optelsommetjes. Is dit normaal? Het lijkt mij vrij weinig om op deze manier vast te stellen of iemand dyscalculie heeft of niet. Ik heb de uitslag van deze test ook nog steeds niet ontvangen, al heb ik er vaak naar gevraagd. Volgens mij is dat ook niet helemaal normaal.

Ik zou graag willen weten hoe het bij anderen is gegaan, dat onderzoek.

Alvast bedankt,
Amber.
Amber
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 Nov 2005 19:08

Berichtdoor Sébastien » 29 Nov 2005 21:37

Hoi Amber,

Ik heb nu nog een vraag over dyscalculie:
Ongeveer een jaar geleden heb ik een test gedaan om te onderzoeken of ik dyscalculie heb. Deze bestond uit een CITO-toets voor groep 8 (Ik zat toen in de tweede klas) en een blad met optelsommetjes. Is dit normaal? Het lijkt mij vrij weinig om op deze manier vast te stellen of iemand dyscalculie heeft of niet.


De Cito-toets is alleen bedoeld om een advies vast te stellen voor het middelbaar onderwijs. En op dit moment houdt de Cito nog geen rekening met mensen met dyscalculie.
Natuurlijk kun je niet op basis van alleen deze toets en een blad met optelsommetjes vaststellen of je dyscalculie hebt: dat is écht onzin! Hoogstens krijg je een kleine indicatie over een mogelijk rekenprobleem, meer niet.

Een school kan natuurlijk wel met goede testen onderzoeken of je een rekenprobleem hebt, maar het is alleen een psycholoog of orthopedagoog dat dyscalculie mag vaststellen.

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor guusflater » 13 Dec 2005 13:58

hallo Amber,

Mijn dochter wordt begin volgend jaar getest. Ik zal op deze site mijn verslag doen. Onder het kopje : ben benieuwd.

groetjes, guusflater
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron