testen of niet testen?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

testen of niet testen?

Berichtdoor Jacqie » 18 Sep 2005 9:56

Wij, ouders van Anouk (11 jaar, groep 8), hebben een dilemma. We vermoeden bij Anouk dyscalculie. De leerkracht zegt dat zij hier ook aan denkt. Maar vorig schooljaar zijn ze voor een andere leerling achter informatie aangegaan. Volgens haar is het testen op dyscalculie nog te veel in de kinderschoenen, niet altijd mogelijk, te onduidelijk en doet het voortgezet onderwijs bij ons in de woonplaats met zo'n verklaring helemaal niks. Er zijn (nog) geen protocollen op dat gebied, in tegenstelling tot dyslectie.
Op de basisschool van onze dochter zijn ze echt heel goed bezig met de begeleiding van rekenproblemen. Ik gun ieder kind met problemen zo'n team van intern begeleiders. Maar ik twijfel over het testen. Is het inderdaad zo dat het moeilijk te testen valt. En als je dan heb getest, wat dan? Als ik lees wat er moet worden gedaan om een kind met dyscalculie te helpen, dan denk ik dat de leerkracht van Anouk eigenlijk al op zo'n manier bezig is met haar. Maar ik denk ook verder. Met zo'n verklaring sta ik misschien sterker naar het voortgezet onderwijs toe. Moeten we haar alleen daarom toch laten testen en hoe gaan we dan om met de Cito-toets en advies vervolgonderwijs.
Wij zitten ermee dat ze aan de hand van de Cito rekenscore misschien wel de laagste vorm van vervolgonderwijs moet gaan volgen, terwijl ze op de andere gebieden prima op een hoger niveau kan presteren.
Is er iemand die ervaring heeft met testen, met vervolgonderwijs, met adviezen voor vervolgonderwijs etc.????

't Is een heel verhaal geworden en ik hoop dat ik het niet al te verwarrend heb omschreven. Alvast bedankt voor de reactie!
Jacqie
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 18 Sep 2005 9:46
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Sébastien » 18 Sep 2005 20:57

Hallo Jacqie,

Volgens haar is het testen op dyscalculie nog te veel in de kinderschoenen, niet altijd mogelijk, te onduidelijk en doet het voortgezet onderwijs bij ons in de woonplaats met zo'n verklaring helemaal niks. Er zijn (nog) geen protocollen op dat gebied, in tegenstelling tot dyslectie.

Het klopt dat er veel meer onderzoek is gedaan naar dyslexie dan bij dyscalculie, dus in dat opzicht staat dyscalculie nog een beetje in de kinderschoenen. Maar ik heb het idee dat er sinds een aantal jaar een inhaalslag bezig is.
In feite is dyscalculie niets anders dan het vaststellen middels testen dat er een flinke achterstand - hier zijn criteria voor - is op reken/wiskunde gebied, terwijl er bij andere vakken prima gepresteerd wordt. Om dit goed te kunnen bepalen is een IQ test erg van belang. Met zo'n IQ-test in handen sta je zeker bij het advies voor het voortgezet onderwijs als ouders een stuk sterker!! Zo kun je duidelijker aannemelijk maken dat een kind echt op z'n plaats is op een bepaalt niveau, maar dat er 'slechts' een (leer)probleem bestaat in de vorm van dyscalculie.
Met een goede test kun je ook gelijk vaststellen waar het probleem ligt:
- bij het begrip (taalbegrip, omzetting van kennis naar een rekenopgave, begrip van het getalstelsel)
- bij de rekenprocedures
- bij het ruimtelijk inzicht
- etc.
en ook waar dat aan kan liggen:
- korte termijn geheugen
- lange termijngeheugen
- etc.

Met een dyscalculie verklaring krijg je geen vrijstellingen voor vakken (volgens de wet), maar kun je wel hulp krijgen in de vorm van:
- extra tijd
- rekenmachine gebruik
- extra begeleiding binnen de klas/school
- enz.

Hopelijk kunnen jullie hier verder mee.

Er is ook binnenkort een symposium die volgens mij aansluit op de vragen die jullie hebben op 4 oktober. Kijk hiervoor onder deze link: http://www.dyscalculie.org/forum/viewtopic.php?t=200
Laatst gewijzigd door Sébastien op 19 Sep 2005 18:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Jacqie » 19 Sep 2005 15:29

Bedankt Sebastien voor je duidelijke antwoord. Hier kom ik al een stuk verder mee. Binnenkort gaan we eens op school praten met de leerkracht van groep 8 en dan kan ik jouw redenatie daarin meenemen. Gelukkig denkt de school van Anouk heel goed mee met ons. Misschien hebben anderen nog aanvullingen op dit onderwerp en onze vraag?
Jacqie
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 18 Sep 2005 9:46
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Renée » 29 Sep 2005 16:17

Beste Jacqie, welkom op het forum

Wij zitten ermee dat ze aan de hand van de Cito rekenscore misschien wel de laagste vorm van vervolgonderwijs moet gaan volgen, terwijl ze op de andere gebieden prima op een hoger niveau kan presteren.


Dit zou raar zijn....maar het gebeurt wel! Ik kan dat ook niet begrijpen en kan een kind alleen maar ongelukkiger maken. Het is erg belangrijk dat een kind zich goed kan ontwikkelen, op een eigen niveau.
Het is wel zo dat als je te hoog grijpt er frustratie kan ontstaan. Wat is wijsheid!
Hebben jullie als ouders en Anouk zelf een idee van waar ze naar toe wil? Ik denk dat jullie als oudere en Anouk dit goed kunnen bepalen.
Ik zou dan een middelbare school uitzoeken waar begrip is voor leerlingen met dyscalculie / dyslexie. Misschien een kleinere school? Of is er een schakelklas?
Succes met de school keuze en gesprekken!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: testen of niet testen?

Berichtdoor mariamunir » 08 Jan 2015 11:07

Mijn naam is Lennaert en ben 15 jaar, sinds dat ik in groep 4 zat is er bij mij (door mijn ouders en juf) ontdekt dat ik moeite heb met rekenen. Toen kreeg ik hulp les van een hele aardige?
Princy
mariamunir
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Jan 2015 11:01


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron