onderzoek

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

onderzoek

Berichtdoor famke » 21 Aug 2005 20:38

Onze zoon 11 - nu groep 8 hebben we 2 jaar geleden laten testen op intelligentie. Hij kwam hier performaal hoogbegaafd uit en verbaal meer begaafd met - jawel - uitval op rekenen. Aanvullend rekenonderzoek wees uit dat hij een achterstand van 2 jaar had. Sinds die tijd hebben we intensief gewerkt aan hiaten en achterstanden. Het gaat beter, echter hij blijft E's scoren en laat ook bij werkwoordspelling steeds vaker uitval zien. Dit gaat zijn schooladvies beinvloeden.
We willen hem graag laten onderzoeken en een dyscalculieverklaring zo nodig krijgen.
Wie heeft goede ervaring met een instituut? Onze eerdere ervaring was dermate slecht dat ik niet meer "zo maar" op iets af durf te gaan (ook dit was een erkend instituut) en graag wat meer van iemands persoonlijke ervaring hoor, alvorens onze zoon opnieuw het onderzoek in te laten gaan. Met dank!
famke
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Okt 2004 9:55
Woonplaats: groene hart

Berichtdoor Renée » 22 Okt 2005 12:46

Beste Famke, welkom op het forum.


Het schijnt dat ik een paar berichten heb gemist die in de vakantie geschreven zijn en nu pas zie! Sorry!

Het is moeilijk om een geschikt adres te vinden in de buurt. Weet de school misschien een goede gz-psycholoog?
Verder zou je contact op kunnen nemen met mensen die hier op het forum getest zijn en daar ervaringen mee hebben. Maar of ze bij je in de buurt wonen weet ik niet. Hier: Dyscalculie bij kinderen
Of bel eens met Balans:
Informatietelefoon Balans
http://www.balansdigitaal.nl

Advies- en Informatielijn Balans (AIL)
((0900) 202 00 65
(€ 0,25/minuut)
Dit nummer is bereikbaar op:

Werkdagen van 9.30 - 13.00 uur
Donderdagavond van 18.00 - 20.00 uur
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor janne » 23 Okt 2005 18:39

Even terzijde

"hij laat ook bij werkwoordspelling steeds vaker uitval zien"

!!! dat zien we bij onze dochter dus ook!

Volgens de leerkracht nederlands is dat iets wat ze wel meer heeft opgemerkt
bij kinderen met dyscalculie

Hoe kan je dit uitleggen????
Waar zit het verband???
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 23 Okt 2005 19:00

Dit heeft te maken met het automatiseren en het geheugen.

Dyslectische kinderen kunnen de volgende kenmerken hebben :

Taalontwikkelingsproblemen : laat met praten begonnen, moeite met de uitspraak, problemen met het ontwikkelen van de woordenschat, begrippen als links/rechts verwarren, problemen met het leren van liedjes en het onthouden van namen, moeite met het benoemen van de kleuren, moeite met rijmen, vaker last van woordvindingsproblemen. ( niet op het woord kunnen komen tijdens praten)
Problemen met leren lezen : langzaam/spellend lezen en/of andere woorden lezen dan er staan (radend lezen), moeite met het onthouden van de klank van de letters, letters omdraaien (b/d - ei/ie), vaak kleine 'makkelijke' woorden en de woordjes 'de/het/een' fout lezen en/of overslaan, bij lange woorden haperend en/of herhalend in stukjes lezen, een bepaald woord op een bladzijde willekeurig goed en fout lezen.
Problemen met de spelling : vaak een slecht handschrift (zwakke fijne motoriek), moeite met overschrijven, veel verbeteringen aanbrengen, bij de spontane spelling als briefjes/verhaaltjes e.d. juist veel spelling-fouten als letters/lettercombinaties omdraaien/vergeten en toevoegen, willekeurig gebruik van ei/ij (‘wijnig i.p.v. weinig’) en van au/ou (‘gouw i.p.v. gauw’) of f/v (‘vout i.p.v. fout’), vaak woorden schrijven zoals je ze zegt (‘wirberigt i.p.v. weerbericht’), bij toetsen meestal betere resultaten dan bij het dagelijks schoolwerk, zelf weinig fouten zien.
Problemen met rekenen : vooral moeite met het automatiseren van de tafels ( vooral het snel achter elkaar beantwoorden van verschillende keersommen, soms getallen omdraaien, rekenfouten in verhaalsommen, moeite met klokkijken en soms een slecht ontwikkeld tijdsbegrip.
Problemen voortgezet onderwijs : vooral veel problemen met de spelling van de vreemde talen, nog steeds moeite met het schrijven van werkwoordsvormen en goed lopende zinnen.


Bron


Problemen met het automatiseren uiten zich onder andere bij:

directe woordherkenning (technisch lezen); dit kan consequenties hebben voor het begrijpen van de tekst, doordat woorden soms verkeerd gelezen worden of relevante informatie wordt overgeslagen door een gebrek aan tijd;
het onthouden van woordbeelden (spelling, moderne vreemde talen);
het onthouden van losse op zichzelf staande gegevens (jaartallen, plaatsnamen, muzieknoten); dyslectische leerlingen hebben grote moeite met het onthouden van losse gegevens in verband met het talige fonologische tekort zoals: rijtjes, woordjes, topografie, formules. Als ze de informatie niet krijgen aangeboden in samenhang met de gegevens, dan zullen ze grote moeite hebben om deze informatie te onthouden;
begrippen en formules bij exacte vakken;
informatieverwerving;
twee dingen tegelijk doen, bijvoorbeeld schrijven en luisteren.

Bron


De fonologie of klankleer is dat onderdeel van de taalwetenschap dat zich bezighoudt met de beschrijving van klank- en lettergreepstructuur. Anders dan de fonetiek, waarin de spraaksignalen in detail worden bestudeerd, opereert de fonologie op het abstracte niveau van betekenisonderscheidende klanken: de fonemen.

In de fonologie wordt bijvoorbeeld beschreven hoe onder invloed van de stemhebbende /d/-klank in 'zakdoek' de 'k' als een stemhebbende /g/ wordt uitgesproken. De exacte eigenschappen (duur, toonhoogte enz.) van de klank worden niet in acht genomen, daarmee komen we op het terrein van de fonetiek.


Zoals je ziet komen er een aantal zaken overeen bij dyslexie en dyscalculie, zeker het geheugen en het slecht in staat zijn om te automatiseren.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron