Een aantal maanden geleden hoorde ik toevallig (!) bij het 10 minuten gesprek dat het groepje moeizame rekenaars even stopt met de gewone rekenmethode Pluspunt.
Om even het niveau aan te geven: Alle leerlingen uit dat groepje waren m.i.v. groep 8 gestart met het gr. 7 rekenboek. Ook mijn dochter, terwijl zij als enige nog niet klaar was met het gr. 6 rekenboek.
Hoezo overdracht ??.... dochter liet thuis na de eerste schoolweek al duidelijk tekenen van overvraging zien ...ik naar de leerkracht... bleek dat hij niet in de map had kunnen vinden waar mijn dochter gebleven was, en dat hij dit ook niet nagevraagd had bij de vorige (zorgvuldige) leerkracht, die zo'n beetje twee lokalen verder op zit.... nee, hij dacht dat hij het eerst maar even zo moest proberen... Gelukkig heeft hij het wel gelijk teruggedraaid en daarna ging het weer goed.
Sinds dec/jan werkt ze uit het gr. 7 rekenboek in groep 8, met andere kinderen die moeite met rekenen hebben.. Dit rekengroepje is per 11 april '05 een periode aan de slag met Remelka. Remelka is een methode die over veel rekenonderwerpen (breuken - vermenigvuldigen - optellen en aftrekken - procenten etc.) een apart werkboekje heeft. In dat boekje komen alle stadia van onderwijs over dat onderwerp aan bod. Dus het optellen en aftrekken wordt doorgenomen aan de hand van sommen vanaf zeg maar groep 3 tot en met groep 8 in één boekje. Elk onderwerp wordt afgesloten met een toets.
Ik was er blij mee dat alles nog eens overzichtelijk aan bod kwam voordat ze overstapte naar het vervolgonderwijs.
Ik heb navraag gedaan bij de leerkracht die het rekenen met dit groepje doet. Haar vaste leerkracht werkt helemaal niet met dit rekengroepje. Ik heb (doordat ik tijdelijk mantelzorger ben) echter geen tijd gehad om nog eens tussentijds te vragen hoe het gaat.
Vanochtend hoorde ik van mijn dochter hoe het ging:
Er is een bepaalde tijd voor het doorwerken van een boekje (geen uitleg over de inhoud begreep ik van haar) en als kinderen vastzitten moeten ze het vragen. Er zijn 3 (!!) verschillende leerkrachten (wel positieve mensen) afwisselend mee bezig. Dus 'iedereen legt het weer anders uit, mam'. Wat mij inmiddels wel duidelijk is, is dat leerlingen met dyscalculie behoefte hebben aan één uitleg.
Ik vroeg haar of ze wel hulp vroeg. 'Ja dat doe ik wel, soms snap ik het niet na één keer en dan moet ik het nog een keer vragen en toen ik dat een keer deed zei meester X 'snap je het nog niet?'. Waarschijnlijk niet op een verkeerde toon, maar wel een drempel voor dit kind.
Er was ook een boekje met sommen over rente. Dat was zowiezo in de rekenboeken nog niet aan de orde geweest volgens haar. Ze had in het Remelka-boekje dan ook nog maar 1 bladzij gedaan en ze snapte er niets van . En vervolgens kwam de toets al. Dit is toch niet de bedoeling van Remelka lijkt mij en al helemaal niet een goede manier van omgang met een dyscalculie leerling...
Ze hebben tot nu toe ook nog geen uitslag van de toetsen gekregen.. nou, dat is helemaal van de gekke. Ik heb geleerd bij psychologie dat het heel belangrijk is dat leerlingen (van wat dan ook) zo snel mogelijk uitslag krijgen van hoe ze iets gedaan hebben. Dit stimuleert hen bij het leren en om fouten te verbeteren en het is al heel lang bekend dat dat zo werkt. De boekjes hebben ze ook nog niet teruggezien.
Wat denken jullie hier over? Wat mag ik hierin redelijkerwijs van leerkrachten verwachten? Ik ga in ieder geval naar school om het er over te hebben, maar kan eigenlijk wel wat bevestiging gebruiken. Ik blijf het moeilijk vinden om met dit soort dingen naar school te stappen zonder hen op de tenen te gaan staan...want eigenlijk ben ik boos ....
Sita