Verkeerde toepassing van Remelka???

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Verkeerde toepassing van Remelka???

Berichtdoor Sita » 07 Jun 2005 12:14

Een aantal maanden geleden hoorde ik toevallig (!) bij het 10 minuten gesprek dat het groepje moeizame rekenaars even stopt met de gewone rekenmethode Pluspunt.
Om even het niveau aan te geven: Alle leerlingen uit dat groepje waren m.i.v. groep 8 gestart met het gr. 7 rekenboek. Ook mijn dochter, terwijl zij als enige nog niet klaar was met het gr. 6 rekenboek.

Hoezo overdracht ??.... dochter liet thuis na de eerste schoolweek al duidelijk tekenen van overvraging zien ...ik naar de leerkracht... bleek dat hij niet in de map had kunnen vinden waar mijn dochter gebleven was, en dat hij dit ook niet nagevraagd had bij de vorige (zorgvuldige) leerkracht, die zo'n beetje twee lokalen verder op zit.... nee, hij dacht dat hij het eerst maar even zo moest proberen... Gelukkig heeft hij het wel gelijk teruggedraaid en daarna ging het weer goed.

Sinds dec/jan werkt ze uit het gr. 7 rekenboek in groep 8, met andere kinderen die moeite met rekenen hebben.. Dit rekengroepje is per 11 april '05 een periode aan de slag met Remelka. Remelka is een methode die over veel rekenonderwerpen (breuken - vermenigvuldigen - optellen en aftrekken - procenten etc.) een apart werkboekje heeft. In dat boekje komen alle stadia van onderwijs over dat onderwerp aan bod. Dus het optellen en aftrekken wordt doorgenomen aan de hand van sommen vanaf zeg maar groep 3 tot en met groep 8 in één boekje. Elk onderwerp wordt afgesloten met een toets.

Ik was er blij :D mee dat alles nog eens overzichtelijk aan bod kwam voordat ze overstapte naar het vervolgonderwijs.
Ik heb navraag gedaan bij de leerkracht die het rekenen met dit groepje doet. Haar vaste leerkracht werkt helemaal niet met dit rekengroepje. Ik heb (doordat ik tijdelijk mantelzorger ben) echter geen tijd gehad om nog eens tussentijds te vragen hoe het gaat.

Vanochtend hoorde ik van mijn dochter hoe het ging:
Er is een bepaalde tijd voor het doorwerken van een boekje (geen uitleg over de inhoud begreep ik van haar) en als kinderen vastzitten moeten ze het vragen. Er zijn 3 (!!) verschillende leerkrachten (wel positieve mensen) afwisselend mee bezig. Dus 'iedereen legt het weer anders uit, mam'. Wat mij inmiddels wel duidelijk is, is dat leerlingen met dyscalculie behoefte hebben aan één uitleg.

Ik vroeg haar of ze wel hulp vroeg. 'Ja dat doe ik wel, soms snap ik het niet na één keer en dan moet ik het nog een keer vragen en toen ik dat een keer deed zei meester X 'snap je het nog niet?'. Waarschijnlijk niet op een verkeerde toon, maar wel een drempel voor dit kind.

Er was ook een boekje met sommen over rente. Dat was zowiezo in de rekenboeken nog niet aan de orde geweest volgens haar. Ze had in het Remelka-boekje dan ook nog maar 1 bladzij gedaan en ze snapte er niets van :? . En vervolgens kwam de toets :cry: al. Dit is toch niet de bedoeling van Remelka lijkt mij en al helemaal niet een goede manier van omgang met een dyscalculie leerling...

Ze hebben tot nu toe ook nog geen uitslag van de toetsen gekregen.. nou, dat is helemaal van de gekke. Ik heb geleerd bij psychologie dat het heel belangrijk is dat leerlingen (van wat dan ook) zo snel mogelijk uitslag krijgen van hoe ze iets gedaan hebben. Dit stimuleert hen bij het leren en om fouten te verbeteren en het is al heel lang bekend dat dat zo werkt. De boekjes hebben ze ook nog niet teruggezien.

Wat denken jullie hier over? Wat mag ik hierin redelijkerwijs van leerkrachten verwachten? Ik ga in ieder geval naar school om het er over te hebben, maar kan eigenlijk wel wat bevestiging gebruiken. Ik blijf het moeilijk :? vinden om met dit soort dingen naar school te stappen zonder hen op de tenen te gaan staan...want eigenlijk ben ik boos :evil: ....

Sita
dochter 16 jr (4 VMBO, dyscalculie?) en dochter 18 jr (Ath. 6 op zak)
Gebruikers-avatar
Sita
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 06 Feb 2005 21:45
Woonplaats: Overijssel

Berichtdoor Renée » 08 Jun 2005 7:52

Hoi Sita,

Je bent boos, maar wel heel redelijk :).
Ik denk dat het verschil tussen dyscalculie en slecht kunnen rekenen niet helemaal duidelijk is en dat alle leerlingen over één kam geschoren worden.
Misschien dat je voor je dochter een wat duidelijker afspraak moet maken met de leerkracht; proberen één leerkracht te vinden die uitleg geeft, je frequenter op de hoogte houdt van de resultaten, reactie naar dochter zou positiever mogen, uitleggen wat de consequenties zijn van bepaalde handelingen voor een kind met dyscalculie (structuur), één oplossingsstrategie werkt het beste.

De rekenmethode voor slechte rekenaars "Remelka" is een tijd geleden vervangen door "Maatwerk Rekenen"

Op de volgende link is meer informatie te vinden: http://www.maatwerkrekenen.nl/home.htm

Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt om weer naar school toe te gaan......ik ken het gevoel helaas. Uiteindelijk geeft het wel resultaat!
Gelukkig is de school welwillend, maar nog niet perfect :).
Veel succes maar weer!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sita » 08 Jun 2005 14:26

Dag Renée,
Bedankt voor je antwoord. Ik probeer morgen even langs te gaan op school, hoop dat ze er nog wat mee doen, dat ze niet al klaar zijn met alle onderdelen. Mijn dochter krijgt nog steeds geen stickertjes in haar werkschriften in de klas... en kreeg gister twee keer een 5,5 voor gemaakt werk en dan de manier van werken met Remelka... ze was gister even heel verdrietig :cry: ..
Sita
dochter 16 jr (4 VMBO, dyscalculie?) en dochter 18 jr (Ath. 6 op zak)
Gebruikers-avatar
Sita
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 06 Feb 2005 21:45
Woonplaats: Overijssel

Berichtdoor Sébastien » 11 Jun 2005 13:51

Hoi Sita,

(even tussendoor: het is jammer dat meestal óf Renée of ik reageer op topics... [gelukkig af en toe ook anderen :)] als er eentje dan ook al weinig tijd heeft (zoals ik op het moment), is het wel jammer, want jij zit met een vraag of iets anders waar je mee zit en zit er dan niet op te wachten dat er zo weinig respons komt :? )

Maargoed, even mijn visie...

Ik ken zelf de methode Remelka niet, dus weet niet wat de achterliggende filosofie is. Maar wat de filosofie ook moge zijn, het doel is altijd om bloot te leggen wat wel goed gaat en wat niet. In die zin is elke methode wel goed. Ik weet in ieder geval wel dat Pluspunt één van de beste methodes is qua leer-efficiëntie. Dus in die zin mag je je gelukkig prijzen. Alleen voor het onderwerp "Geld" is pluspunt niet de beste methode.
Wat mij heel erg nuttig zou lijken is om uit te zoeken welke onderwerpen van de eindtermen beheerst worden en welke niet. Een soort dagboek idee ofzo, dat je bij kunt houden wat er allemaal is behandeld en waar je eventueel extra aandacht aan moet geven. Ik weet niet of de mogelijkheid bestaat om de toetsen op te vragen, maar dat zou ideaal zijn natuurlijk om een aardig beeld te verkrijgen.

Leraren zijn over het algemeen erg bezig om binnen een school hun 'best' te doen, maar zoals je aangeeft gaan er vaak een hoop dingen mis, met name in de communicatie. Het ontbreekt hen vaak aan tijd in goede wil van hogerhand om op de meest efficiënte wijze te opereren. Afgezien daarvan zijn 9 van de 10 vakdocenten niet 'geschikt' om kinderen te helpen met 'het' probleem. De klassen zijn vaak te groot, de tijd is er niet, en vooral de expertise ontbreekt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het allemaal verloren tijd is wat ze doen. Extra aandacht is altijd goed, alleen moet je als ouder niet in de veronderstelling zijn, dat een opzet zoals beschreven (zelfs niet in ideale omstandigheden) tot fantastische veranderingen leidt.
Basisschool leraren zijn daarbij vooral algemeen opgeleid en hebben vaak niet het specialisme op het gebied van rekenen. Zelf met mijn ervaring als wiskundeleraar in het middelbaar onderwijs kom ik tot de conclusie dat we niet in staat zijn geweest om kinderen met hardnekkige rekenproblemen goed te begeleiden. Zonder een bepaald plan gingen docenten aan de slag met onderwerpen die 'wel belangrijk' waren.
Hiermee wil ik eigenlijk gewoon aangeven dat docenten héél welwillend zijn, maar niet in staat zijn om écht hardnekkige problemen op rekengebied het hoofd te bieden.

Het is goed om als ouder aan de bel te trekken. Daar hoor je vaak veel vaker van het kind waar het aan schort. Een kind zal dat vaak niet zo snel tegen een leerkracht roepen. Ik denk dat je van een leerkracht kunt verwachten dat hij of zij haar best doet om een leerling zo goed mogelijk te begeleiden naar beste kunnen en weten en daar kun je zo'n iemand ook zeker op aanspreken. Het heeft mijn inziens geen zin om verwijtend met elkaar om te gaan, want het ligt eerder aan het systeem dan aan de docent (je gaf al aan dat er 3 leerkrachten om toerbeurt zo'n klas begeleide). Praten, óf zoiets in het vervolg niet anders kan (met de juiste argumenten), zal denk ik tot wederzijds begrip leiden.

Als de school een Remedial Teacher of een Intern Begeleider heeft, dan is het wellicht zinvol om daar een goed gesprek mee te hebben, want de coördinatie ligt vaak bij die persoon. Daar ligt ook meestal een grotere expertise dan bij de (vak)leerkracht.

Misschien nog even iets over het vervolgonderwijs... Misschien is het handig om bij de toekomstige middelbare school na te vragen welke wiskundemethode ze gebruiken. De 3 meest gebruikte zijn: Moderne Wiskunde, Getal & Ruimte, en Netwerk. Mijn persoonlijke idee is dat Moderne wiskunde voor de wat zwakkere rekenaars wat beter geschikt is. Het is wat gestruktureerder en met kleurtjes is duidelijker aangegeven wat belangrijk is. Getal & Ruimte daar en tegen is denk ik wat uitdagender voor de sterke leerling. En Netwerk is een beetje te kleurig van opzet, wat weer een beetje verwarrend overkomt. Maar nogmaals dit is mijn persoonlijke visie! Uiteraard hebben alle drie de methodes zo nog verder zijn eigen plussen en minnen, maar dat terzijde.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor jacky » 21 Jun 2005 13:21

hoi sita

ook ik zat met hetzelfde probleem bij mijn dochter op de lagere school.
zij kon niet of in ieder geval heel moeilijk rekenen.
al heel snel kregen wij te horen dat rianne (mijn dochter) een reken probleem had. :( maar welk probleem konden ze mij en haar niet zeggen :cry:
ze ging rekenen met remelka.
in een klein groepje met 4 leerlingen.
het ging wel maar was toch nog heel zwak met rekenen.
door haar reken probleem heeft ze zelfs groep 4 over gedaan.
zij is eigelijk de lagere school door gehobbeld met remelka maar echt verbetering kwam er niet.
ze kreeg dan ook het advies VMBO LWOO (LeerWeg Ondersteunend Onderwijs).
op de lagere school is het woord Dyscalculie nooit gevallen. :roll:
wij hebben dit advies opgevolgd omdat rianne heel erg onzeker was van zich zelf.
op het VMBO is rianne helemaal op gebloeid.
ze had een hele lieve en goede mentor.
maar ook toen kwam het woord Dyscalculie niet. :?
ze haalde lage cijfers met wiskunde, (nog steeds trouwens).
al gaat het sinds we bezig zijn met testen op dyscalculie eigelijk beter. ze heeft pas een 6.1 gehaald voor wiskunde :P .
we hadden niet blijer kunnen zijn als ze een 10 had gehaald dit is voor haar doen een heel hoog punt en we zijn dan ook super trots op haar :D.
rianne is getest op dyscalculie en krijgt as woensdag (22 juni) de uitslag.
vanaf het moment dat ik op school aangekaart heb dat zij misschien wel dyscalculie heeft, is de school er heel erg positief mee omgegaan.
ze hebben direct alle medewerking verleend.
daar zijn we dan ook erg blij mee. :P
ook voor rianne zij weet nu dat ze niet dom is maar dyscalculie heeft
ik wil dan ook tegen je zeggen als je maar blijft doorzetten en de school er van op de hoogte brengt dat er iets niet klopt met je kind, en misschien wel dyscalculie heeft ze er op een gegeven moment er wel wat aan moeten gaan doen.
misschien gebeurt het pas op het voort gezet onderwijs (hoop het niet ) want als ik eerder van dyscalculie had gehoord had rianne op de lagere school misschien minder problemen gehad. :( maar ja dat is allemaal achteraf gepraat.
hoop dat de school er wat aan gaat doen en ik wens je dan ook veel sterkte met het "gevecht ". :twisted: laat je niet afschepen.

liefs jacky.
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron