Botsen op tekortkomingen van scholen en instellingen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Botsen op tekortkomingen van scholen en instellingen

Berichtdoor Vanessakenis » 28 Apr 2019 13:18

Beste allemaal

Bij onze dochter is in het derde middelbaar dyscalculie vastgesteld. Twee vormen en behoorlijk zwaar. Geen enkele school, lager en middelbaar, noch de logopedie, noch de bijlesleerkrachten zagen dit. Heel toevallig, door het spreken met mijn collega expert dyscalculie (ik geef zelf les) kwamen we erachter. Getest in het leercentrum van de Puzzel te Berchem. Diagnose gesteld. De begeleiding op school liet te wensen over. Ons kind kreeg gestandaardiseerde kaarten. Waar ze dus niets mee kan doen. Eigen kaarten maken en laten nakijken mocht niet. Hulp gevraagd aan de Puzzel ter ondersteuning, geen reactie van hen. Antwoord CLB: scholen moeten kunnen aantonen dat ze moeite doen. Geen gepaste hulp vanuit die hoek. Dit schooljaar ingeschreven op een andere school. Onze dochter volgt woordkunst-drama, niet direct een richting waarin veel wiskunde nodig is, en al helemaal geen poolvak. Bij de intake gevraagd of we samen met haar kaarten mochten maken. Geen probleem zei de leerlingbegeleider. Tot de kerstexamens eraan kwamen. Nogmaals gevraagd naar de aangepaste kaarten. Antwoord van de leerlingenbegeleiding: 'Maar mevrouw ze zal het toch ooit moeten kunnen. 'Neen, meneer ze zal dit nooit kunnen!' Ik had bijna gezegd: 'Ik neem je bril toch ook niet af en vraag je om dan te beginnen lezen.' M.a.w. de leerlingenbegeleiding snapt het probleem niet. Maar goed, toen was ze juist geslaagd. De leerkracht wiskunde zet op het examenrapport van maart (bij een tekort): 'Dit is geen goed resultaat, je krijgt een werkbundel.' Wat uiteraard niet helpt, bovendien laat ze mijn dochter nog eens goed voelen dat dit niet ok is. Morgenavond oudercontact, gevraagd om het examen in te kijken, en samen te zitten met de coördinator, de leerlingenbegeleiding en de leerkracht wiskunde. Vandaag stuurt ze mijn dochter al een assertieve mail. Zelf beleefd geantwoord. Maar in hemelsnaam, wat moeten we nog doen om haar te helpen? Ons kind heeft ondertussen zo'n faalangst ontwikkeld dat ze compleet hysterisch is bij het examen, ze kan niet meer slapen, is uitgeput na het examen, maar de volgende dag moet ze er weer één afleggen. Standaard draait dit uit op een volgende examen dat niet zo goed is. De andere vakken legt ze naar behoren af. Haar kunstvakken zijn toppie. Wat ik niet begrijp is waarom niemand mee is met het verhaal dyscalculie, tenzij op zorgscholen zoals diegene waar ik op sta. Daarnaast begrijp ik al helemaal niet waarom er niet gekeken kan worden naar talenten, en de beperkingen opgevangen worden. Onze dochter is alleen 'slecht' in wiskunde. Ik sta voor de klas om mijn leerlingen vooruit te helpen, niet om ze te duiden op hun tekortkomingen, die extra in de verf te zetten en hun zelfvertrouwen te ondermijnen. Dat lijkt me toch de essentie als leerkracht?!
Iemand een idee wat we nog meer kunnen doen?
Vanessakenis
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 Apr 2019 12:48

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron