Even voorstellen: Nanda!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Even voorstellen: Nanda!

Berichtdoor AndroidCrucifix » 30 Mei 2005 18:20

Hey,
Ik ben Nanda en ik ben 15 jaar.
Ik heb dyscalculie en mijn beste vriendin Rixt ook.
Ik zit in 3 havo, ik zou naar 4 VWo kunnen maar dat lukt niet met mijn wiskunde.
Bij mij op school,
houden ze er niet echt rekening mee omdat het amper voorkomt.

Ik vind het trouwens behoorlijk oneerlijk dat kinderen met dyslexie wel een vrijsetteling mogen krijgen voor Frans/Duits.
Ik heb zelf erg veel moeite met Natuurkunde,Scheikunde en Wiskunde.
Ik heb het ministerie gebeld om te vragen om een vrijstelling maar dat mag niet omdat het niet erkend word.
Jammer genoeg sta ik nu wel 3 onvoldoendes op mijn rapport,
en ik hoop dat school me daar niet op laat zitten. :(

maargoed,
fijne dag,
Nanda
----
AndroidCrucifix
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 Mei 2005 18:16
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Sébastien » 30 Mei 2005 23:35

Hoi Nanda,

Ja ik begrijp dat je graag naar het vwo zou willen, zeker als je daar de intelligentie voor hebt. Vanaf het 4e jaar kun je zelf het profiel kiezen dat bij je past. Op die manier moet je wel van natuurkunde en scheikunde af kunnen komen. Tenminste als je C&M of E&M kiest. Je blijft (helaas) nog wel met die wiskunde zitten, of je nou havo doet of vwo.

Als ik het goed heb (maar dit moet je maar goed navragen aan je decaan), is wiskunde verplicht in alle profielen en doe je daar ook eindexamen in, met de uitzondering dat je geen eindexamen wiskunde hoeft te doen in het geval je voor het profiel C&M (wiskunde A1) kiest voor de Havo.
Als wiskunde écht niet gaat is dat de beste oplossing als je dyscalculie hebt en in ieder geval een havo diploma wilt.
En ja, ben je ambitieuzer, dan moet je een goeie afweging maken van wat er in jouw mogelijkheden liggen.
Er is ook een meisje (op dit forum) geweest die uiteindelijk gekozen heeft voor vwo en het profiel N&G (wiskunde B1) terwijl ze grote moeite had met wiskunde. Maar dat kost je een hele hoop kopzorgen.

Ik vind het trouwens behoorlijk oneerlijk dat kinderen met dyslexie wel een vrijsetteling mogen krijgen voor Frans/Duits.
Zover ik weet is dit alleen in het VMBO van toepassing.
In de onderbouw van de havo/vwo hebben dyslectici ook geen vrijstellingen op dit gebied.


Maarja, je moet natuurlijk eerst dit jaar zien door te komen!
Succes daarmee,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron