Onze dochter van 9 (groep 5) heeft al vanaf groep 3 moeite met rekenen. Wat betreft haar andere vakken zijn er geen problemen, allemaal rond rapportcijfer 8. In groep 4 draaide zij getallen nog om, moest eindeloos zoeken op een honderdvel, ziet geen "beelden" bij getallen. De automatisering ("basic rekenen") is zorgelijk. Wanneer wij sommen maken tussen 0 en 5 (hoeveel is 2 +3, 1+4, 0+3) moet zij dit eenmalig op haar vingers uitrekenen, dan lijkt het "geautomatiseerd" maar de volgende dag begint al het genoemde weer van voren af aan. Dit terwijl ze met het onthouden van woorden, liedjes e.d. absoluut geen problemen ondervindt. Zij heeft net als een analfabeet truukjes geleerd om de antwoorden te ontwijken, gooit haar humor in de strijd, alles om het antwoord op rekenvragen uit te stellen. Bijlessen van een RT mochten niet baten, deze leken teveel op de lesstof die zij niet kan volgen. De leerkracht heeft besloten haar te laten testen door het ABC. Graag vernamen wij uw ervaringen, oplossingen en invalshoek zodat wij voorbereid zijn op de uitslag en oplossing van het ABC. Tot slot vermelden wij dat zij van 0-5 jaar te maken heeft gehad met een heupluxatie en nooit gekropen heeft. Het is ons ter ore gekomen dat het niet kruipen van een kind gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van de rechterhersenhelft. Wij vragen ons af of iemans hier ervaringen mee heeft.
vriendelijk dank alvast voor uw reactie,
Jolien Hildebrand
Aart Knottnerus