Hoe weet ik of mijn dochter dyscalculie heeft?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor greet » 03 Sep 2005 21:43

Hallo Janne,
de dag dat bij Anne-Sophie dyscalculie werd vastgesteld was één van de belangrijkste dagen uit haar en mijn leven : plots vielen alle puzzelstukjes mooi in mekaar en besefte ze dat ze niet dom is (waar ze steeds mee gezeten had...)
Als we alles op een rijtje zetten, moeten we eerlijk zeggen dat ze het door dat attest veel makkelijker heeft dan klasgenoten die gewoon slecht zijn in wiskunde en wetenschappen...
Ik citeer de directeur aan zijn leerkrachten in mijn bijzijn : ' Anne-Sophie is een ASO leerling met een onzichtbare handicap. Alle wetenschappelijke vakken zijn overtollige ballast en wij samen moeten haar erdoor loodsen!'
Ik wist niet wat ik hoorde maar achteraf blijkt het wel zo te zijn.
Anne-Sophie heeft dyscalculie van het ruimtelijk-visuele subtype en toen ze met een half puntje buisde voor aardrijkskunde had haar leraar (een vakidioot) de hele klassenraad tegen dus... GEDELIBEREERD!
En dat doet zo'n deugd! Dat valt met geen pen te beschrijven.
Ook voor onze dochter was het heel belangrijk dat ze wist wat er met haar aan de hand was en als ik het zo lees zal dat voor jouw dochter (net als voor jullie)ook een opluchting zijn, niet? Probeer je echtgenoot aub te overtuigen...
Sterkte en bonne chance!
Greet
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor janne » 08 Sep 2005 21:49

... weer een stapje verder:
De logopediste heeft vandaag gezegd dat ze zeker is dat onze dochter dyscalculie heeft.
Ze gaat nu uitgebreid verslag voor school maken en contact opnemen met de leraar wiskunde. Die leraar is nog een vrij jonge kracht, en heeft een eindwerk gemaakt over dyscalculie. Onze dochter kon het dus niet beter treffen.
We hebben ondertussen ook een gesprek met het CLB (centrum voor leerlingbegeleiding) aangevraagd.
In principe kunnen die ook een dyscalculietest afnemen.

In de klas zijn er nog andere kinderen met rekenproblemen, waarvan we weten dat er eentje door het CLB positief is getest voor dyscalculie.
Ik weet niet of die 3 toevallig bij elkaar zijn gezet want dat zijn er toch veel denk ik (klas van 23 lln, in totaal zijn er 188 eerstejaars in die school)
In ieder geval is ze niet alleen, dat geeft haar misschien een steuntje in de rug.
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor greet » 09 Sep 2005 6:59

Hoi Janne,
Goed dat jullie haar gaan laten testen! En prima dat de leraar wiskunde zijn eindwerk over dyscalculie heeft gemaakt, zo weet hij toch waar het over gaat want meestal denken leraars dat het gewoon 'cijfertjes omdraaien' is.
Vorig jaar waren er twee studentes wiskunde die een eindwerk over 'studeren met dyscalculie in het ASO' hebben gemaakt en mijn dochter stond daarvoor 'model'. Toen ze ons kwamen interviewen zag je hen steeds vreemder kijken want ze wisten bij God niet wat voor moeilijkheden je ondervindt.

Ook hier is er goed nieuws : de lerares waarbij ik sinds vorig jaar bijles wiskunde volg is dit schooljaar de leerkracht wiskunde van Anne-Sophie!!!
Zij is de enige die snapt waar de klepel hangt ( A-S heeft ook in het derde middelbaar, toen ze net getest was, bij haar gezeten) en zij heeft de vorige twee schooljaren de andere leerkrachten wiskunde 'gestuurd'. Zij heeft er ook voor gezorgd dat A-S haar wisk.examen in 3 delen mocht afleggen.
En nu krijg Ik bijles en MIJN DOCHTER les van haar! We voelen ons alsof we de lotto gewonnen hebben.
Vandaag heeft ze haar eerste toets en het vreemde is dat, toen ik gisteren alles aan haar uitlegde en met haar inoefende, ze het voor het eerst niet in Keulen hoorde donderen : deze leerkracht legt wiskunde uit in 'mensentaal' en dat is een wereld van verschil voor deze jongeren. Ze schrijft elk stapje dat ze moeten maken netjes op bord want ze weet ook wel dat ze in een laatste jaar Humane Wetenschappen geen wiskundeknobbels moet verwachten...

En die pipo van Aardrijkskunde is ook dit jaar weer van de partij.... maar ik maak er gehakt van als hij niet oplet :wink: (ik heb door de jaren heen leren vechten, hoor! Heb trouwens een 4 jaar oudere zoon met ADHD en wat voor reacties je daar in de scholen op krijgt : je wil het niet weten! Gevolg is wel dat ik me niet meer laat doen en dat ik opkom voor onze rechten)
Jullie hebben inderdaad geluk dat de dochter van de aardrijkskundeleraar ook dyscalculie heeft : hij zal wel weten dat kaartlezen er niet bij is voor de meeste van deze kinderen! Misschien leert hij hen wel een GPS bedienen...VEEL interessanter :D

Groetjes, Greet
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor janne » 14 Sep 2005 9:22

Gisteren was het het eerste oudercontact op school.
Het was een contact voor alle ouders tgl, maar we hebben toch een persoonlijk gesprek gehad met de leerkracht van wiskunde.
We hebben dus idd een attest nodig om te bewijzen dat onze dochter dyscalculie heeft om 'recht' te hebben op extra ondersteuning. Het attest van de logopediste wordt niet aanvaard. Uitleg hiervoor is dat dat attest misschien niet altijd objectief is, omdat diegene waarover het gaat ten slotte ook 'klant' is.
Als je zo'n attest hebt, wordt er met de leerling, de leerkracht(en), de leerlingbegeleidster, het CLB (en misschien was er nog iemand bij) een contract opgemaakt. In dat contract staat oa
*dat de leerling(e) zich ten volle moet inzetten (dit wordt opgevolgd dr controle van huistaken, werkschriften, enz);
*de leerling(e) moet op de andere vakken goede cijfers halen (cfr discrepantie taal/wiskunde), zoniet wordt bekeken of hij/zij niet beter een andere richting kan volgen;
*op toetsen en tijdens examens mag de leerling(e) een rekenmachine gebruiken en ook een overzicht van alle symbolen die worden gebruikt;
*de leerling(e) mag examens afleggen in een andere ruimte zodat het rustiger werken is, ze krijgen ook meer tijd;
*de leerling(e) krijgt extra lessen ter ondersteuning.
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor janne » 14 Sep 2005 13:46

Ik hier nog even met een vraag:

Ondervinden jullie ook moeilijkheden bij muziek?
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor greet » 14 Sep 2005 13:55

Hallo Janne,

muziek IS pure wiskunde : breuken...
Goed in wiskunde betekent vaak ook goed in muziek (dictee en theorie - heeft niks met talent te maken). Mijn echtgenoot, een echte muziekliefhebber met waarschijnlijk ook een lichte vorm van dyscalculie is drie keer aan de muziekschool begonnen maar, gemotiveerd als hij was, drie keer zonder succes! Uit pure frustratie is hij dan als volwassene maar aan muziekgeschiedenis begonnen :wink:
Bij mijn dochter was muziek (op school ) ook een regelrechte ramp. Gelukkig zijn het alleen de eerste jaren dat ze muziekles krijgen en hebben ze er geen echt examen van.

Groetjes, Greet
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor janne » 14 Sep 2005 16:45

We hebben onze afspraak voor DE test :P
op 2 november is het zover :!:
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 15 Sep 2005 20:58

Hier is een stukje over het notenschrift en dyscalculie

http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... tenschrift

Onze zoon had/heeft daar ook absoluut last van. Hij heeft een goed muzikaal gehoor, maar noten ho maar. Hij werkt in het weekend vaak als DJ in een discotheek. Gelukkig hoef je daar geen noten voor te kunnen lezen :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor janne » 06 Okt 2005 22:28

De eerste schoolmaand zit er op en we komen eindelijk stilaan terug in het ritme van school en werk.
Onze oudste dochter zit nu in de eerste humaniora en dat is toch een hele aanpassing, voor haar maar ook voor ons.
Sinds we weten dat onze dochter 'een probleem' heeft, proberen we haar meer te ondersteunen en te helpen.
Er zijn tal van kleine dingen waarvoor we ons vroeger wel eens aan ergerden of zelfs boos maakten, die we nu veel beter kunnen plaatsen.
Voorlopig heeft 'het probleem' nog geen officiële naam, maar we weten
tenminste dat er een probleem is, en zelfs dat helpt. Voor haar maar ook voor ons.
Ze zit veel beter in haar vel de laatste tijd, ook al zijn die eerste schoolweken best wel zwaar geweest.

Ondanks dat de logopediste zeker is dat onze dochter dyscalculie heeft, hoe meer ik er zelf over lees hier op de site en elders dat me overtuigd, ben ik best wel zenuwachtig voor de test op 2 november. Zeker na het verhaal van Jacky en Rianne.
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor *rian* » 07 Okt 2005 15:27

hoi janne

ik kan me best voor stellen dat je je zenuwachtig maakt wat de test betreft. maar laat je alstublieft door ons verhaal niet bang maken. :evil:
bij iedereen is het anders en wil het beste voor zijn of haar kind.
wij zijn er nog niet klaar mee en gaan verder met een externe orthopedagoge. :)
we schakelen nu dezelfde in als die mijn nichtje heeft getest.
haar verhaal staat trouwens ook op deze site onder de naam daantje en haar moeder ook.
we moeten allemaal vechten om het erkend te krijgen en we zullen nog vele bergen moeten verzetten denk ik.
maar ik ben ervan overtuigd dat het ons gaat lukken. :lol:
eens zal ik en mijn dochter het erkend krijgen.
(hoop ik) :?
als de nieuwe orthopedagoge tot eenzelfde conclusie komt als de school dan zal ik me daar bij neer leggen en dan gaan we samen kijken wat we nu verder moeten maar zover is het nog niet.
we zijn al heel blij dat de school al zover met ons mee gaat en erkend dat er een probleem zit.
ook jullie komen er wel
en wat die dingetjes uit het verleden betreft dat hadden wij ook.
zowat hetzelfde. :roll:
zo zie je maar weer.als je waarschijnlijk weet wat er aan de hand is is er overal een verklaring voor.
veel succes met de testen ook voor je dochter. :P
groetjes jacky
*rian*
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 11 Mei 2005 14:29
Woonplaats: tegelen

Berichtdoor jacky » 07 Okt 2005 15:31

had per ongeluk onder de naam van mijn dochter geantwoord :oops: sorry
groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor janne » 08 Okt 2005 20:16

Bedankt Jacky
Ik besef wel dat elk verhaal weer anders is, maar toch...
Op school doen ze echt wel een inspanning voor kinderen met een leerstoornis, maar dat moet zwart op wit worden voorgelegd dmv een verklaring van een bevoegde arts. Volgens de logopediste is er geen twijfel, maar blijkbaar is zo'n test toch voor interpretatie vatbaar.
We zien wel.

Gisteren en vandaag was het een beetje een moeilijke dag.

Ze had een grote herhalingstoets voor frans en kende die echt goed. Ze moest oa in het frans verschillende landen kunnen benoemen, evenals de inwoners en welke taal ze spraken. Dit kende ze echt, krijgt ze op de toets bij die vraag toch wel een blinde kaart zeker waarop ze de landen moet benoemen + taal en inwoners :cry: :x
Dit vind ik zoooooo stom, het is niet eens een aardrijkskundeles!!!

Onze dochter moet deze week op de blokfluit een liedje leren spelen maar ze snapt niets van de maat en zegt ook de noten niet te kunnen lezen.

Zou ik toch even naar school stappen of de test afwachten?
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor jacky » 09 Okt 2005 22:06

hoi janne.
ik kan me precies voorstellen dat je hier erg door gefrustreerd raakt.
ik had dat zelf ook.
maar als het rianne was geweest was ik zeker naar de school gegaan om te over leggen of het niet anders kon.
ik heb met de wiskunde leraar afgesproken als er wat was, thuis of op school dat ik dan direct contact met hem zou opnemen om de lijnen zo kort mogelijk te houden. :)
weet de school dat je dochter binnenkort getest word op dyscalculie.
en zo ja dan moeten ze toch wel een beetje mee kunnen gaan.
dacht ik zo.
je moet gewoon steeds bij de school aan blijven kloppen en ze er aan blijven herinneren dat je dochter (waarschijnlijk) dyscalculie heeft.

en rianne heeft ook vaker van die baal dagen.
dan gaat het allemaal even niet. :cry:
maar je moet volhouden en blijven vechten want ooit zullen we ergens ons gelijk krijgen. :evil:
gisteren op eenverjaardag bijna 2 uur met een lerares gepraat.
ik kon haar niet maar heb haar vertelt van rianne en haar probleem zij zegt ook wat ik nu van jou hoor zou ik ook aan dyscalculie denken.
dat sterkt mij dan weer om toch door te gaan :D en dat doen we ook.ik hoop dat je dochter het haalt met blokfluit.
al is het niet belangrijk.
heel veel succes ook voor je dochter maar zeker ook voor jou ik hoor het wel.
groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor janne » 10 Okt 2005 8:47

Hoi Jacky,

Probleem is dat ze zelf niet wil dat ik naar school ga.

Op school weten ze dat ze naar de logopediste gaat en dat die vermoed dat ze dyscalculie heeft. De logopediste heeft ook een attest geschreven met de uitslag van de testen die zij deed, en er stond ook bij 'ernstige leerstoornis'.
De leerkracht wiskunde weet dat de test is gepland voor 2 november.

Volgende week zijn alle ouders van kinderen met leerstoornissen uitgenodigd op school. Er wordt dan meer uitleg gegeven over hoe de school het aanpakt en wat van de ouders en de kinderen wordt verwacht.
De kinderen komen zelf ook bij elkaar enkele dagen voor onze bijeenkomst. Er wordt dan met hen een contract opgesteld. Zij krijgen extra begeleiding en hulpmiddelen maar moeten in ruil daarvoor kunnen aantonen dat ze zich 100% inspannen.
Er is een zorgbegeleidster die dit organiseert, en ik weet dat de leerkracht wiskunde hier bij betrokken is, evenals de leerkracht nederlands voor de kinderen met dyslexie. Maar in hoever de andere leerkrachten worden geïnformeerd dat weet ik niet.

In ieder geval is er ook ruimte voorzien voor een persoonlijk gesprek en dan ga ik zeker een aantal zaken vragen en zeggen.

Bedankt voor de babbel. :D
Ik heb echt veel behoefte om erover te praten. Hier kan ik toch mijn ei kwijt zonder dat ik de mensen te veel lastig val (hoop ik)

Groetjes
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor jacky » 10 Okt 2005 16:07

hoi janne
allereerst zal ik je ook het goede nieuws vertellen,
vanmorgen belde de orthopedagoge op ze had met nog enkele collega's de uitslag van de test besproken.
na veel gepraat te hebben is er besloten om rianne nu toch een officiele dyscalculie verklaring te geven :P uit de test kwam naar voren dat ze geen automatiserings probleem heeft maar neem je test mondeling af dan is er wel een automatiserings probleem.
en ook door mijn hartstochtelijke betoog tijdens dat gesprek heeft hen doen terug komen op hun beslissing :D
gelukkig hoeven we niet weer helemaal opnieuw te beginnen met de testen :lol:
rianne en ik hebben samen even staan huilen :cry: van blijdschap welliswaar maar toch.
zo opgelucht waren we.
en dat sterkt me weer met het gezegde dat als je gevoel zegt dat er iets niet klopt met je kind en je maakt je er sterk voor dan gaat het vroeg of laat een keer lukken.
ik zou toch al een lijst samenstellen van wat je dochter wel en niet kan. voor op die bijeenkomst op school.
dan sta je sterker want mijn ervaring is dat als ik weg ga ik precies weet wat ik moet zeggen maar als het werkelijke moment daar is ben ik de helft van de zenuwen vergeten. :oops:
ook ik had en heb veel behoefte om er (met een lotgenoot) over te praten en niet iedereen snapt het je denkt al snel dat je een zeur bent.
maar dat is niet waar.
en lastig vallen doe je mij in ieder geval niet want ik ben zelf ook heel blij :) dat ik er met iemand over kan praten en dat kan gelukkig op dit forum.
veel sterkte
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

VorigeVolgende

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron