Hoe weet ik of mijn dochter dyscalculie heeft?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Hoe weet ik of mijn dochter dyscalculie heeft?

Berichtdoor janne » 11 Apr 2005 21:06

Mijn dochter is 11 en zit in de 6e klas.
Rekenen is nooit haar sterkste vak geweest, maar op school wuifden ze onze bezorgdheid altijd weg.
Dit schooljaar krijgt ze op ons initiatief bijles van een logopediste. Die heeft haar getest en inzichtelijk scoort ze zeer goed maar rekentechnisch zit het goed fout. Ze heeft de basiskennis dus echt niet onder de knie.
Het is soms heel raar, je mag haar 10x iets uitleggen, soms lukt het dan even, en daarna weet ze er weer niets meer van.
Soms denk ik dat er meer aan de hand is. Er zit dyslexie in de familie en sinds kort weet ik dat er ook dyscalculie in onze familie voorkomt.

Mijn dochter kan ook niet goed plannen, heeft geen goed tijdsbesef, ze is ook wanordelijk, vergeetachtig, ...
Ze is vaak heel erg verdrietig en denkt dat ze niets kan. Ze kan ook heel erg boos reageren.
Nochtans is ze best wel verstandig. Ze haalt zonder moeite mooie resultaten voor taal en de andere vakken.

Is dit verhaal herkenbaar voor mensen die dyscalculie hebben?
Waar kan ik haar laten testen in België?
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 12 Apr 2005 6:42

Beste Janne, welkom op het forum!

Het duurt soms een hele tijd voordat problemen bij kinderen zich openbaren en het besef doordringt dat er echt iets aangedaan moet worden. Ouders hebben vaak 'een goede neus' als er iets mis is met hun kind. Jammer dat dit vaak afgedaan wordt als overbezorgd.

Kinderen hebben soms wat meer tijd nodig om zich bepaalde vakken eigen te maken en is het goed om ze die tijd dan ook te gunnen. Maar soms bljven problemen bestaan en is het belangrijk om verder te gaan zoeken en er iets aan te doen. Zeker ook als uw dochter faalangstig of verdrietig gaat worden betreffende haar capaciteiten.

Het kan me voorstellen dat u zekerheid wilt hebben, helemaal omdat reken- en taalproblemen ook in de familie voorkomen.
Ik denk dat het goed is om uw dochter verder te laten testen en te laten kijken naar haar rekencapaciteiten en de achtergrond hiervan. Gelukkig heeft u hierbij de steun van de logopediste. Weet zij misschien een goed testbureau?

Ook op deze pagina's kunt u nog even gaan kijken:
http://users.compaqnet.be/eureka/Index.htm
http://www.psycholoogdirect.be/infomain.asp

Veel succes gewenst, ik hoop dat er een oplossing komt.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor janne » 15 Apr 2005 14:22

Hallo Renée,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb ondertussen met de huisarts en logopediste gesproken.
De logopediste heeft toch ook een klein vermoeden dat mijn dochter dyscalculie zou hebben. Via haar hebben we contact genomen met een neurolinguiste (hoop dat dit correct is geschreven)
Begin juni wordt ze getest.
Om volledig te zijn wordt er eerst ook een IQ test genomen.

Afwachten dus nu. Maar ik ben wel blij dat de stap is gezet.
Is de test positief, lost dat niets op, maar weten we toch waar we staan en hoe we onze dochter best kunnen helpen en steunen.

Groetjes
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Liz » 18 Apr 2005 10:34

Hoi Janne,

Goed dat je je dochter gaat laten testen! Ik herken wel het e.a. in je verhaal. Ik haalde ook altijd goede punten voor taal maar rekenen was altijd erg slecht en de aandacht daarvoor overschaduwde alles. Ik denk daarom dat een positieve uitslag van de test wel degelijk iets oplevert. Namelijk dat je dochter weet wat ze wel kan en dat ze weet dat ze niet dom is en dat er een aanwijsbare reden is voor haar problemen.
Ik wens jullie veel succes en ik hoop iets te lezen over het verloop/resultaten van de test t.z.t..
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor janne » 18 Apr 2005 11:03

Bedankt Liz voor je berichtje.

Ik heb op het moment heel veel behoefte om erover te praten, alleen ... tegen wie?
Ik ben een lijstje aan het maken met alle dingen die ik opmerk, waarvan ik al jaren denk dat dat toch niet zo gewoon is.

Dit jaar zijn we zelf naar een logopediste gestapt en we waren evengoed heel verbaasd over de uitslag van de test. Voor cijferen en rekenen heeft ze een achterstand van meer dan 2 jaar!

Groetjes
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:28, in totaal 2 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 18 Apr 2005 19:30

Hoi Janne,

Het kan me voorstellen dat je met iemand zou willen praten.
Kijk eens hier: http://www.dyscalculie.org/forum/memberlist.php
Bij de leden zitten ook veel mensen uit België.

Natuurlijk kun je hier altijd met ons praten of e-mailen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor janne » 19 Apr 2005 9:33

Hoi,

Ben bezig heel dit forum door te lezen.

Hier en daar kom ik verhalen, voorbeelden tegen die ik herken bij mijn dochter.

Ik maak even een opsomming van dingen die mij opgevallen zijn bij mijn dochter.
Misschien heeft het een niets te maken met het andere, ik heb gewoon een lijst gemaakt van alle dingen die volgens mij niet zo gewoon zijn. De rekenproblemen zijn hier terzijde gelaten.
*kon laat (goed) fietsen maar wel zeer snel stappen (ts 9 &10 maanden)
*houdt haar vork met een vuist vast als ze eet
*kan thuis niet stilzitten aan tafel
*kan heel druk zijn maar ook heel rustig als ze bv aan het lezen is; op school is ze heel rustig in de klas, zeker niet storend
*morst veel
*knutselt niet graag, kan wel prachtig tekenen :P
*kan absoluut niet plannen; voor schooltaken moeten we echt meekijken in de agenda wanneer ze wat moet kennen, afwerken, ...
*wordt snel boos, kan héél verdrietig zijn en kan zichzelf dan moeilijk herpakken :(
*vraagt van ons veel aandacht, kan echt doordrammen :twisted:
*is een slechte slaper, kan heel moeilijk inslapen, is zeer vroeg wakker (dit is altijd al zo geweest sinds de geboorte)
*leest graag, vooral strips
*kan mooie verhalen schrijven
*kan zich moeilijk aanpassen bv aan nieuwe leerkracht op school, het duurt een jaar voor ze zichzelf een beetje laat kennen, vragen durft te stellen, ..
*kan zich niet goed oriënteren (maar dat is een echte familiekwaal :roll: )

Herkenbaar :?: :?: :?:
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:34, in totaal 2 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 19 Apr 2005 12:05

Hoi Janne,

de zaken die jij beschrijft voor je dochter hebben volgens mij deels te maken met symptomen van dyscalculie (vooral de visuospatiële kant), maar ik heb het idee dat er meer is. Ik denk dat lang niet al de dingen die jij beschrijft uitsluitend aan dyscalculie toe te schrijven zijn.

Ik ben zelf geen kenner van NLD (Non-verbale leerstoornis), maar ik heb het idee dat dat beter in de buurt komt bij de zaken die jij beschreven hebt. Als je NLD hebt, dan maakt dyscalculie daar namelijk ook deel van uit, zoals ik in het onderstaande plaatje heb weergegeven:
Afbeelding

Toen ik deze pagina bekeek had ik het idee dat er behoorlijke raakvlakken zijn. Maar je moet zelf maar kijken of jij je daar ook in kunt vinden...

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 19 Apr 2005 13:08

Hallo Sébastien,

Ik had na een berichje van Sita ook al eens bij die pagina gekeken.
Sommige zaken komen overeen, maar heel wat andere dingen weer niet.
Natuurlijk kijk ik waarschijnlijk niet helemaal objectief naar mijn dochter, of herken ik het misschien gewoon niet.

Ik weet het niet goed eigenlijk.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor janne » 19 Apr 2005 21:10

Ik heb deze tekst over NLD gelezen en daar zie ik mijn dochter echt niet in.
http://www.tourette.be/tsplus/nld.shtml

Ivm met dat niet kunnen stilzitten en beweeglijk zijn, dat is iets dat we alleen thuis zien. Op school is ze rustig, ik heb nooit te horen gekregen dat ze niet stil kan zitten.
Als je met haar op stap gaat, gaat ze ook gewoon, maar thuis is het precies een berggeitje dat door het huis springt.
Zelf denk ik dat haar gedrag eerder frustratie en een soort van spanning is die ze op school opbouwt, en dat 'het' er uit moet als ze thuiskomt.

Ik denk dat ze het emotioneel heel zwaar heeft, veel zwaarder dan dat ze ons laat zien.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 19 Apr 2005 23:40

Hmmm, als het geen NLD is, dan blijft het natuurlijk verder zoeken. Het is altijd lastig om op basis van symptomen een oorzaak te vinden. Vaak moet je gewoon dingen uitsluiten, maar daarmee ben je nog niet dichter bij een oplossing.
Het hebben van de beschreven problemen kan vaak ook duiden op meerdere leerstoornissen tegelijk. Daaruit vloeien vaak weer emotionele problemen en wordt het er niet beter op.

Het enige wat nog in mij opkomt is: dyspraxie. Misschien dat daar meer raakvlakken aan te koppelen zijn?

Ik begrijp dat een logopediste (RT'er voor Nederlanders als ik het goed heb?) al met haar bezig is, maar als deze problematiek niet (snel) verbeterd lijkt mij een bezoek aan een psycholoog zeker aan te raden. Hoe eerder je er bij bent, hoe eerder er wat aan gedaan kan worden en hoe eerder je (hopelijk) zekerheid hebt van wat het wel of niet is...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 20 Apr 2005 8:05

Hallo,

Ben even door de site van Dyspraxie
http://home.hetnet.nl/~gjmartens/
gegaan, ook daar zijn er onvoldoende herkenningspunten.

Het wordt daar wel heel goed uitgelegd, met concrete voorbeelden.

Ik denk dat het voor mezelf het beste is als ik alles even laat rusten.
In juni wordt ze getest, en misschien weten we dan meer.

We zijn trouwens reeds bij een psychologe geweest toen mijn dochter in het 4e leerjaar zat. Dat jaar is een héél erg moeilijk jaar geweest.
Er is toen niet echt iets uitgekomen, behalve dat ze zich heel ongelukkig voelt.

Ik merk zelf dat mijn dochter meer tot rust komt als het vakantie is.
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 20 Apr 2005 19:51

Ja, vervelend dat het zoveel impact heeft op jullie beiden!
Teveel testen (achter elkaar) is natuurlijk voor een kind ook niet goed en rust (zoals een vakantie) verminderd inderdaad de "prestatie-stress".

Hopelijk biedt de test in juni jullie meer duidelijkheid,
succes verder,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 22 Apr 2005 8:29

Hallo,

Ik ben op het moment het boek aan het lezen
"Als leren pijn doet ..." van Walter Hellinckx en Pol Ghesquière
Het gaat over opvoeden van kinderen met een leerstoornis.
Ik weet niet of deze titel al ergens op dit forum vermeld is, dus als ik in herhaling van,sorry.

Bij ons blijft het voorlopig even afwachten of onze dochter dyscalculie heeft en of er meer aan de hand is of niet.
Desondanks vind ik zelf dat er voor ons heel herkenbare dingen in staan.
En eigenlijk doet dat wel eens deugd om te lezen.

Groetjes
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Misunderstood » 16 Jun 2005 15:11

wow, In Janine's post herken ik mezelf best wel! Ik zit altijd op mijn knieen of ik 'hang' een beetje, ik kan heel druk zijn maar ook heel rustig, ik mors echt veel (na het eten ligt alleen mijn gedeelte van de tafel onder het eten :roll: ), ben ook niet supergoed in plannen, ik slaap niet echt goed, vroeger las ik superveel ( nu wat minder) en ik kan ook niet goed tegen grote veranderingen. Ik plaste vroeger ook op mijn 7e of zo nog in mijn bed, misschien kan dat er ook wel mee te maken hebben. Ik denk niet dat ik daardoor automatisch dyscalculie heb, maar het lijkt er wel op.
Op de basisschool had ik niet zo heel veel moeite met rekenen. Ik ben hoogbegaafd, en ik liep bv. iets van 3 jaar voor met taal maar met rekenen was ik zelfs iets achter. Tafels en hoofdrekenen waren geen probleem, maar breuken en sommen onder elkaar zetten e.d lukte me niet. Nu zit ik inmiddels in de 3e van het gymnasium, haal gemiddelde cijfers maar wiskunde is echt een ramp. Ik heb bijles maar het helpt niet echt, en hoe hard ik ook leer, er blijven alleen maar lage cijfers binnenstromen. Soms snap ik het wel, maar denk ben ik een dag later alweer vergeten hoe het moest en hoe ik dingen moet toepassen. Hierdoor gaat natuurkunde ook niet goed aangezien dat ook voor een groot deel uit formules en dus rekenen bestaat, hetzelfde bij scheikunde. Ik mis gewoon ruimtelijk inzicht denk ik, en ik kan me meestal totaal niet concentreren, dus misschien een mix daarvan. :? Ik had trouwens tot voor kort nog nooit van dyscalculie gehoord, ik dacht dat ik gewoon dom was :roll: :P
Misunderstood
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Jun 2005 14:56
Woonplaats: Leiden

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten