Van basischool naar Middelbare school

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Van basischool naar Middelbare school

Berichtdoor lennaert » 08 Apr 2005 21:30

hallo,

Mijn naam is Lennaert en ben 15 jaar, sinds dat ik in groep 4 zat is er bij mij (door mijn ouders en juf) ontdekt dat ik moeite heb met rekenen. Toen kreeg ik hulp les van een hele aardige, lieve, en geduldige bijles lerares (RT'er) toen ik van school af ging om naar de middelbare school te gaan merkte ik al dat ik kampte met een serieuse achterstand, want toen ik klaar was met de basischool, was ik met rekenen om groep 6 niveau.

Ik vind de aansluiting van Basis naar Middelbare school BAGGER!! Scholen zijn alleen maar ingestelt op de mensen met Dyslexie, ik heb niks tegen mensen met Dyslexie, maar ik word er zo moe van om steeds uit te moeten leggen wat dat inhoud... Dus vind ik dat alle middelbare scholen verplicht een briefing moeten krijg over wat Dyscalculie nou precies inhoud.

Want anders vallen die kinderen in een veel te diep gat, en dat werkt niet positief, want als je dan alleen maar 3en en 4en haalt is (geloof me ik kan het weten) niks aan!!!

Want ook ik heb moeite met: Klokkijken, cijfers op lezen, grote getallen, optellen/aftrekken, heb namelijk hele zware vorm en zit in de familie
Groeten ut Zwoll'n

Lennaert

Wat vinden jullie daar nu van?? als leraren/leraressen/ouders/mede scholieren??
lennaert
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Apr 2005 21:28
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Renée » 09 Apr 2005 8:55

Hoi Lennaert ut Zwoll'n, welkom op het forum! :D

Dat uitleggen iedere keer is zeker een hele klus! Maar je kunt ze natuurlijk ook naar de website, www.dyscalculie.org of forum ; www.dyscalculie.org/forum/ , sturen :)

Heel langzaam dringt het besef door dat er ook nog zoiets is als dyscalculie. Het is wel jammer als docenten zowiezo een probleem ontkennen of er niets mee doen, op welk vakgebied dan ook. Ik denk dat een van de uitdagingen van een leerkracht is om een kind zover mogelijk te laten komen, wat ook het probleem mocht zijn. Ik besef wel dat het van het leerkrachtschap heel veel gevraagd wordt. Maar de kinderen zouden toch op de eerste plaats moeten komen.

Het zal je vast steunen dat er meerdere familieleden met hetzelfde probleem kampen. Ook je ouder(s) en zus(sen)/broer(s) hebben moeite met rekenen?

Ben je ooit getest op de lagere school of later?

Op wat voor een school zit je nu? En welke problemen kom je tegen?

Wat een vragen.....kijk maar welke je kunt of wilt beantwoorden.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sita » 03 Jul 2005 10:03

Hallo Lennaert :D ,

Ik hoop dat jij (of je ouders?) af en toe nog eens voor steun en informatie op het forum komen. Ik zie geen berichtjes meer staan na april, dus ik zal proberen je ook via je gewone e-mail te bereiken.

Er is een vereniging voor ouders van kinderen met leer-ontwikkelings en gedragsproblemen: Balans. Daar hoort ook dyscalculie bij. Deze vereniging heeft op 4 okt. 2005 een symposium met als onderwerp "de overstap van basisschool naar VO voor kinderen met leer-ontwikkelings en gedragsproblemen". Het is de hele dag van tien uur 's ochtends tot 's middags vijf uur in Utrecht.

Ze zoeken voor die dag ook ouders en hun kinderen die bereid zijn te vertellen welke ervaringen :? :) :evil: zij hebben met de overstap naar het VO. Het gaat dan om de voorbereiding door basisschool en ouders en ook hoe het gaat als je eenmaal op het voortgezet onderwijs zit. Ik moest eigenlijk gelijk aan jou :D denken. Je kunt je reactie opsturen naar redactie@balansdigitaal.nl
of Redactie Balans Magazine
Postbus 93
3720 AB Bilthoven
o.v.v. naam adres tel en welke bijdrage je wilt leveren.

Zelf wil ik wel gaan eigenlijk, want onze dochter met dyscalculie gaat volgend jaar naar een brugklas VMBO-KB in jouw woonplaats en er komt namelijk iemand spreken over DYSCALCULIE :D :D :D !!
Dr. Hans van Luit over:
De te verwachten problemen bij wiskunde op het VO, als er sprake is van rekenproblemen of dyscalculie.


Maar ....... het kost zestig euro :( , als je ouderlid bent en je voor 1 aug. aanmeld. Na 1 aug. kost het tachtig euro. Ik denk er nog even over dus....

Ook medewerkers van scholen en instellingen zijn welkom. Misschien iets voor jouw school, Lennaert? Proberen jouw ouders nog om op je school dingen voor jou te regelen, zodat je met wat meer plezier naar school gaat?

Nou, ik hoop dat ik je kan bereiken.

Groet van Sita :wink: (een moeder)
dochter 16 jr (4 VMBO, dyscalculie?) en dochter 18 jr (Ath. 6 op zak)
Gebruikers-avatar
Sita
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 06 Feb 2005 21:45
Woonplaats: Overijssel


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron