Wat kunnen ouders doen?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Wat kunnen ouders doen?

Berichtdoor Renée » 09 Jan 2005 15:57

In het dagelijks leven zijn er veel momenten waar je op een speelse manier kunt rekenen: bij het boodschappen doen, het koken, als je in de auto zit, enz. Heeft een kind problemen met geldsommen, laat 'm dan regelmatig een boodschap doen, om praktijk-ervaring op te doen.
Geef in de keuken eens een maatbeker om begrip te krijgen van liters en grammen.

Spelletjes doen:
- Yahtzee en Triomino´s kun je het optellen van kleine getallen oefenen.
- Met computerspelletjes kunnen de tafels, optellen, aftrekken enz. geoefend worden.
- puzzelen, spelletjes met dobbelstenen om reken-begrippen bij te brengen.
- spelen met lego of ander constructiemateriaal.

Belangstelling tonen voor het rekenwerk van hun kind op een positive manier.

Ga niet overmatig (zonder inzicht) trainen. Blijf vooral zien wat een kind wel kan.

Overleg met de onderwijsgevende: Het rekenonderwijs moet volgens één lijn gebeuren, anders ziet het kind door de bomen het bos niet meer.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 24 Nov 2005 1:02

Enkele aanbevelingen ouders:
Als ouder wil je natuurlijk het beste voor het kind. Als er een vermoeden bestaat dat uw kind ontwikkelingsdyscalculie heeft (aangeboren vorm van dyscalculie), dan is het raadzaam om dat kind zo snel mogelijk te laten testen bij een daarvoor gespecialiseerde instantie. Bevestiging van een vermoeden is al een belangrijke stap in richting voor de juiste hulp. Als het kind naar school gaat, laat het dan vooral de mentor en de wiskundeleraar weten. Misschien bezitten ze de expertise niet, maar dan kunnen ze in ieder geval rekening houden met deze rekenstoornis.
Als ouder kan je het leven van zo’n kind natuurlijk een stuk aangenamer maken. Niet door het probleem te omzeilen, maar juist spelenderwijs het kind te ‘confronteren’ met enkele facetten van het rekenen of van de wiskunde.
* Laat het kind wennen aan zakgeld en verbindt daar een bepaalde waarde aan.
* Ga samen met het kind boodschappen doen en laat het kind bijvoorbeeld afrekenen.
* Bak eens samen met een kind een taart, zo oefen je ongemerkt met getallen, inhouden, maten, vormen en verhoudingen.
* Leer het kind omgaan met een horloge: analoog of digitaal, net wat het beste bij het kind past. Leg daarbij ook uit hoe het werkt en wat die cijfer of wijzers betekenen (denk ook aan begrippen als ‘kwart voor’).
* Laat kinderen zoveel mogelijk met ruimtelijk materiaal stoeien, zoals het gebruik van Lego (schaal inschatten, bouwen van modellen)
Forceer natuurlijk niet te veel van deze dingen, want dan werkt het juist averechts.

Het gebruik van spelletjes is één van de beste methode om spelenderwijs enkele belangrijke vaardigheden te ontwikkelen. Ieder spel gebruikt weer andere vaardigheden, die allen erg interessant zijn als voorbereidende wiskundige vaardigheid. Uiteraard zijn er veel meer interessante spellen dan in onderstaande tabel zijn weeggegeven.

4 op een rij
Ruimtelijke vaardigheden, coördinatie, woordenschat: naast, schuin, boven, onder, horizontaal, verticaal, diagonaal. Belangrijk is ook dat je de termen: links en rechts niet kan gebruiken omdat je tegen over elkaar zit (in spiegelbeeld). Vooruit plannen wordt hier ook gestimuleerd.

Othello
Een soortgelijk spel met veel van deze vaardigheden.

Yahtzee
Erg goed om een begin te maken om de tafels te leren. Hiermee wordt tevens een basaal idee gekweekt in het begrijpen van een kans: “gooi ik gemakkelijk 4 vijfen?’, “is de kans aanwezig dat ik met één dobbelsteen een 6 gooi?”

Rummikub
Vaardigheden als ordenen (van klein naar groot), classificeren (op kleur of op cijfer).

Stratego
Leert ruimtelijke oriëntatie, logische deductie, rekening houden met meerdere dingen tegelijk, en plannen.

Zeeslag
Leert visualiseren, patroon herkenning en geheugengebruik.

Mastermind
Leert opeenvolging, vergelijken, logische deductie, patroon herkenning en richt zich op meerdere dingen tegelijk.

Schaken & Dammen
Zich beter concentreren, sneller rekenen, een sterker analytisch vermogen ontwikkelen, kritisch denken en oordelen, zich kunnen verplaatsen in anderen, goed observeren.

Kaartspellen
Ordenen, afwegen van prioriteiten, notie van kans

Memory
Test het korte termijn geheugen

Domino
Sorteren en groeperen

Darten
Tafels van 1, 2 en 3, aftrekken.

Belangrijk voor de ouders: speel de spellen niet alleen maar met de intentie om te winnen, want als het kind het zelden ‘kan’ winnen, verliest het spel zijn toegevoegde waarde. Dit geldt met name voor die kinderen met aandachtproblemen als ADHD.

Je helpt een kind niet door steeds te refereren naar de eigen ontwikkeling: “ach kind, ik was vroeger ook nooit goed in wiskunde”. Voor het kind is dat feit wel goed om te weten, want het zoekt ‘ergens’ een bevestiging, alleen je helpt het kind er niet mee door het herhaaldelijk te zeggen, want dan denkt het kind wellicht: “ik kan het toch niet, want mijn (één of beide) ouders zijn ook nooit goed ik wiskunde geweest.

Bron: http://sebastien.brunekreef.com/dyscalc ... ersie3.pdf
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Zo snel mogelijk testen

Berichtdoor Sjaan » 21 Aug 2007 6:46

Hallo Sebastiaan,

Je hebt het in je stukje over het zo snel mogelijk testen, dat ben ik absoluut met je eens.
Onze dochter van bijna 9 heeft vermoedelijk ook last van discalculatie. Ze kan nog steeds niet klok kijken, digitaal kan ze lezen dan zegt ze bv 30 over 12, en als ik haar dan vraag hoe laat is het dan, dan weet ze het niet. Het automatiseren van de getalen tm 20 heeft ze nog steeds niet door en zo kan ik nog wel even doorgaan. Op haar laatste rapport in groep 4 was ze van een E naar een D gegaan, maar ze zit nog steeds op het niveau van halverwege groep 3.
Ze had van haar juf wat rekenwerkjes meegekregen voor de vakantie, maar daar had ze absoluut geen zin in, ze haat rekenen, ze vroeg me of ik geen school voor haar kon zoeken waar je niet hoeft te rekenen (zo zielig).
Mijn man en ik hebben het er de hele zomervakantie over gehad om in het nieuwe schooljaar de leerkracht er direct op aan te spreken zodat ze niet weer een heel jaar hoeft aan te moderen.
Gisteren is het nieuwe schooljaar weer begonnen, mijn man naar de nieuwe juf van onze dochter met de vraag of Lynn getest kon worden.
Alsof het in Keulen donderden, 'wat een onzin, ik ken haar nog helemaal niet en we moeten niet zo overhaast onze conclusies trekken', dat begon dus al goed. Wat moeten we nu met zo'n reactie.
Ik heb zo met haar te doen, en overal lees je dat het beter is om er zo snel mogelijk bij te zijn zodat ze extra begeleiding kan krijgen.
xx
Sjaan
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Aug 2007 5:30
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Berichtdoor Sébastien » 21 Aug 2007 18:25

Onze dochter van bijna 9 heeft vermoedelijk ook last van discalculatie. Ze kan nog steeds niet klok kijken, digitaal kan ze lezen dan zegt ze bv 30 over 12, en als ik haar dan vraag hoe laat is het dan, dan weet ze het niet. Het automatiseren van de getalen tm 20 heeft ze nog steeds niet door en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dit zijn inderdaad een aantal zeer belangrijke aanwijzingen voor dyscalculie...in de gaten blijven houden!

Op haar laatste rapport in groep 4 was ze van een E naar een D gegaan, maar ze zit nog steeds op het niveau van halverwege groep 3.

Ieder kind zal vooruitgang boeken bij voldoende hulp, dus ook kinderen met dyscalculie en daarmee 'ontkent' men in feite het bestaan van dyscalculie omdat ze immers vooruit gaan. Zeer slimme kinderen zullen met veel moeite zelfs een C of B kunnen halen en dan begrijpen leraren het helemaal niet meer :?.

Gisteren is het nieuwe schooljaar weer begonnen, mijn man naar de nieuwe juf van onze dochter met de vraag of Lynn getest kon worden.
Alsof het in Keulen donderden, 'wat een onzin, ik ken haar nog helemaal niet en we moeten niet zo overhaast onze conclusies trekken', dat begon dus al goed. Wat moeten we nu met zo'n reactie.

De reactie is wel begrijpelijk: de docent wil eerst ervaren of de problemen zo ernstig zijn als jullie ze doen vermoeden. Nieuwe kinderen worden het liefst zonder vooroordeel door de docent het jaar ingeluid.

Het probleem is vaak dat bijna niemand het verschil kan 'zien' tussen iemand die rekenzwak is en iemand die dyscalculie heeft. In 5 jaar tijd ben ik geen enkele wiskundeleraar of remedial teacher tegengekomen op de school waar ik werkzaam ben/was die met dyscalculie uit de voeten kan...dus dat zal bij de meeste basisschoolleerkrachten niet anders zijn :(.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor sanna » 04 Sep 2007 15:19

Sjaan,
Misschien moet je haar zelf laten testen. Eerst een IQ test en dan een dyscalculietest. Veelal wordt het vergoed.
Groeten sanna
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor Sjaan » 05 Sep 2007 10:30

Sanne, bedankt voor je reactie :) .
We gaan dat ook zeker laten doen, ik ben aan het uitzoeken waar ik dat hier in de buurt het beste kan laten doen.
Ondertussen ben ik opnieuw naar school geweest en heb ik met haar andere juf (ze heeft er 2) gesproken, zij kent Lynn nog van groep 3. Zij gaat het bespreekbaar maken met de ib'r en ze gaan haar goed in de gaten houden. Ze had nog nooit van dyscalculatie gehoord :oops: .
a.s. donderdag hebben we een vervolgafspraak en als de school dan niet van plan is om haar te laten testen, doen we het zelf.
Het is zo zielig, ze komt elke dag zuchtend thuis, 'mam ik moest alweer rekenen, ik had (bijna) alles fout :cry: '. Het tempo is moordend voor haar.
xx
Sjaan
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Aug 2007 5:30
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Berichtdoor inkipinki » 09 Sep 2007 21:05

Heel herkenbaar! onze dochter van 11 heeft groep 2 overgeslagen en vervolgens merken we vanaf groep 4 à 5 dat ze moeite krijgt met automatiseren van klok en tafels. Dan eind 7 blijkt ze zeer zwak in rekenen... In groep toch "gewoon"met CITO meegdaan en maakt ze deze zeer goed behalve rekenen. dat haalt haar gemiddelde score dusdanig omlaag dat de middelbare school H/V brugklas niet aandurft en ze zich via de t/h brugklas moet bewijzen... Dat betekend voor 9 vakken gemiddeld een 8(!) :shock: Dat redt ze bij voorbaat niet vanwege haar rekenen...
Wij hebben haar n.a.v. de CITO-score maar zelf laten testen, want school bleef het maar wijten aan een slechte werkhouding e.d. :roll: Vind je het heel raar als je elke dag op school moet rekenen en je komt er niet uit, en het enige wat je hoort is dat het fout is, niet af is en dat je niet oplet?! Maar dat weten ze ineens niet als er naar geïnformeerd wordt :evil:
Ze kan dus gewoon de rekenregels niet onthouden. Inmiddels maakt ze gebruik van het boekje "kapstok rekenen"en een tafelkaart. Dat helpt en ze geeft haar zelfvertrouwen.
inki
inkipinki
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Sep 2007 22:45

Berichtdoor Sjaan » 11 Sep 2007 5:53

Als ik morgen vrij ben ga ik dat boekje bestellen bij de boekwinkel. Zelfvertrouwen is zo belangrijk voor ze!
Mogen ze die tafelkaart wel gebruiken in de klas?

We hebben afgelopen donderdag dat gesprek op school gehad, maar ik voel me nog steeds niet serieus genomen :evil: .
Ze letten erop, ze praten erover, maarja zij zijn geen deskundigen....... :?: Wat moet je daar nou mee :? .
xx
Sjaan
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Aug 2007 5:30
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Berichtdoor Danetta » 11 Sep 2007 14:26

Hallo,
bij het lezen van je berichten krijg ik toch weer de kriebels..
Wat een onwil!
Verstandig is het 'advies vragen' aan een onwillige leraar, zo dwing je zo iemand dan idd wel tot meedenken!
Zelf hebben we tijdens ook zo een gesprek gezegd dat wij er zijn voor de opvoeding van Noel, en de school voor het leren, en dat we dan ook verwachten dat ze wat doen als er problemen zijn op leergebied.
Het lijkt vaak op onwil, en als ze al willen op onkunde, jammer voor deze kinderen.
Dit berichtje is dus vooral om jullie een hart onder de riem te steken.
Ga door! Doet de school het niet onderneem dan zelf de nodige stappen.
Onze zoon is er een gelukkiger mens van geworden toen bleek dat het niet aan zijn inzet lag, maar aan dyscalculie!
En ook heb ik de leraren op zijn school onder de neus gehouden, dat als zij iedere dag iets moesten doen wat ze niet konden de motivatie ook over zou gaan!!!
groeten en veel succes, Danetta
Danetta
Danetta
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 Okt 2006 12:58
Woonplaats: Tholen

Re: Wat kunnen ouders doen?

Berichtdoor Accretio » 29 Sep 2014 15:47

Beste ouders,

Wilt u een blijvend oplossing voor uw kind? Maak dan kennis met de methode Mental Arithmetic van Accretio! De kinderen gebruiken de linker- en rechterhersenhelft tegelijk. Zoals jullie weten vind de stoornis van dyscalculie in de linkerhersenhelft. Bij de methode van Mental Arithmetic wordt de belemmering (dus de linkerhersenhelft) ondersteund met de rechterhersenhelft van het kind. Tegelijkertijd neemt de concentratie en zelfvertrouwen toe van het kind. Deze methode biedt nog vele positieve effecten die uw kind kan opdoen. Wij garanderen binnen 3 maanden overduidelijke vooruitgang in de rekenkundige vaardigheden van uw kind. Mocht dit niet het geval zijn dan krijgt u uw geld terug. Wil je meer informatie en een blijvend oplossing voor uw kind dan kunt u altijd bellen op 0652831728 en/of bezoek onze website www.accretio.cc.

PS: Dit is op het moment een onbekende methode in Nederland. Accretio wilt Mental Arithmetic bekend maken in Nederland.
Accretio
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Sep 2014 15:32

Re: Wat kunnen ouders doen?

Berichtdoor dittyb » 11 Feb 2015 12:10

Hallo Allemaal,

Ik ben moeder van een dochter van 10 in groep 7. Vanaf groep 4 probeer ik al hulp te krijgen voor het rekening van mijn dochter. Toen is eigenlijk al geconstateerd door haar juf dat ze moeite met rekenen had. We zijn zelfs naar iemand geweest die op haar manier haar heeft getest, en heeft gezegd dat ze idd een afwijking had, bril aangeschaft en het ging eventjes beter. Maar elk jaar is het hetzelfde probleem en ze heeft een E op haar rapport terwijl de rest super goede cijfers zijn. Vermenigvuldigen gaat moeilijk, tijdsduur, meten, uitrekenen van inhoud.
Pas nu zal er word aan worden gedaan, maar ik ben bang dat dit te laat is. Hoe kan ik haar goed voorbereiden op volgend jaar wanneer ze de CITO toetsen moet doen. Waar moet ik zijn voor extra hulp?
Ik hoop dat iemand mij in de goede richting kan zetten?

Met vriendelijke groet
Ditty
dittyb
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Feb 2015 11:58

Re: Wat kunnen ouders doen?

Berichtdoor Sébastien » 11 Feb 2015 14:59

dittyb schreef:Hallo Allemaal,

Ik ben moeder van een dochter van 10 in groep 7. Vanaf groep 4 probeer ik al hulp te krijgen voor het rekening van mijn dochter. Toen is eigenlijk al geconstateerd door haar juf dat ze moeite met rekenen had. We zijn zelfs naar iemand geweest die op haar manier haar heeft getest, en heeft gezegd dat ze idd een afwijking had, bril aangeschaft en het ging eventjes beter. Maar elk jaar is het hetzelfde probleem en ze heeft een E op haar rapport terwijl de rest super goede cijfers zijn. Vermenigvuldigen gaat moeilijk, tijdsduur, meten, uitrekenen van inhoud.
Pas nu zal er word aan worden gedaan, maar ik ben bang dat dit te laat is. Hoe kan ik haar goed voorbereiden op volgend jaar wanneer ze de CITO toetsen moet doen. Waar moet ik zijn voor extra hulp?
Ik hoop dat iemand mij in de goede richting kan zetten?

Met vriendelijke groet
Ditty


Via http://www.lbrt.nl/ -> informatief -> "zoekt u een remedial teacher" kunt u in contact komen met remedial teachers bij u in de buurt. Navragen of ze verstand van dyscalculie hebben is natuurlijk wel van belang in dit geval.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron